Mijn borsten zijn gerimpeld en veranderen van vorm, kan dit kwaad en wat is hiervan de oorzaak?

de laatste 2 jaar zijn me borsten erg gek, en nu zie ik dat als ik op me zij lig ze een rare vorm hebben alsof al het materie verticaal naar beneden gaat en alleen de huid boven blijft. De huid is raar ik heb lange rimpels (groeven als in een pruim) als inwaartse stretch marks. Verder zijn ze gewoon slap en hangen tepels zowat tegen me buik maar ik denk dat dat komt door me overgewicht ik was vroeger een B maar ben nu C en minder blij want het voelt alsof me borsten van binnen uitdrogen en alleen blubber over is. ik ben 25 en geen van mijn vriendinnen zien er zo uit.

ik wil weten of dit normaal is of iemand ervaring heeft? ik zie geen signalen van kanker voor wat betreft harde bobbels

Toegevoegd na 29 minuten:
ik ben na 10 jaar gestopt met de pil sinds ongv 5 maanden en ben nog nooit zwanger geweest.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.7K

Antwoorden (1)

Ga naar je huisarts en laat je borsten controleren. Een verandering in de vorm van je borsten kan verschillende 'normale' oorzaken hebben (veranderingen in gewicht, pilgebruik, zwangerschap, borstvoeding of stoppen daarmee, overgang) maar een verandering in de vorm zoals veranderingen in de huidstructuur of het ontstaan van rimpels zoals jij die beschrijft, kunnen ook op borstkanker duiden. Daar hoef je geen knobbels voor te voelen.

Of het dus normaal is, hangt van een aantal zaken af. Maar de toch wel forse verandering van vorm zoals je die beschrijft, lijkt mij altijd reden voor verder onderzoek. Als je net met een nieuwe pil bent begonnen of erg aan het afvallen bent, zou het daar door kunnen komen. Maar laat dit alsjeblieft wel controleren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt ik ga een afspraak maken!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel verstandig. Ik hoop voor je dat er niets ernstigs aan de hand is en dat er een andere oorzaak is voor deze symptomen. Overigens kan ook mastopathie (een verzamelnaam voor goedaardige borstaandoeningen) veranderingen van vorm veroorzaken, al zul je dan meestal ook knobbels of pijn voelen, vaak allebei. Maar er zijn meer signalen die nader onderzoek vragen dan alleen knobbels in de borst. Ook een kleurverandering van de tepel of het tepelhof, afscheiding uit een tepel of het intrekken van een tepel kunnen erop duiden dat er iets aan de hand is in het weefsel van de borst. Het is dus goed om alert te zijn op veranderingen in je borsten en bij twijfel altijd je huisarts om advies te vragen.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
+ voor Lies 12 @Jilian8 laat even weten wat de arts heeft gezegd.