Een handpistool zelf is niet dodelijk, het is de kogel die je ermee afvuurt.
Het ligt er echt aan waar de kogel terecht komt en op welke afstand je staat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een .22 in het hoofd is meestal dodelijk*, in het been zelden. In het hart* weer wel, etc etc. De belangrijkste functie van een kogel is echter niet om iemand te doden maar om iemand uit te schakelen. En dat bij voorkeur met het eerste schot. Daartoe moet een kogel zoveel mogelijk weefsel beschadigen, bijvoorbeeld longweefsel of de ingewanden. Daar is een .22 te klein en dus ook te licht voor. Een lichte kogel verliest zijn snelheid al heel snel en kan ook moeilijk door stevige botten gaan.

*Het hangt onder andere van de dikte van de schedel of de ribben af of een .22 er doorheen komt en dan nog genoeg snelheid heeft om schade te doen.

Toegevoegd na 5 minuten:
In de bijlage even een lijstje met het percentage one stop shots. Daar zie je ook dat het nog een beetje afhankelijk is of je met een standaard .22 schiet of met bijvoorbeeld een hi velocity of stinger.
Voor de duidelijkheid: wat een Amerikaan 9x19 noemt noemen wij 9mm