Kan het dat buikpijn en hartkloppingen bij spanning horen?

Dus dat het puur psychisch is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan absoluut.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geef maar geen antwoord, want alle mogelijke antwoorden zijn al gegeven.
Ik kan je alleen zeggen dat ik ooit 6 maanden misselijk ben geweest, terwijl er lichamelijk niks met me aan de hand was. Dus allerlei andere klachten en kwaaltjes kan ook door stress of andere psychische problemen.
Dat is het moeilijke voor een arts. Om dat juist in te schatten.
Als je het voor jezelf vraagt. Sterkte! Want de pijn of ongemak is er niet minder om.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan sharona, er zijn genoeg goede antwoorden gegeven, houd het in de gaten. Dan kan je even langs je huisarts gaan. Lees ook de bijsluiter eens bij medicijn gebruik? Het kunnen ook bijwerkingen zijn.

Het beste antwoord

Ja, buikpijn en hartkloppingen kunnen bij spanning voorkomen.

Nee, dat betekent niet dat het puur psychisch is. Onder invloed van de stress (als dat inderdaad de oorzaak is) gebeuren er echt dingen in je lijf waardoor je buik zeer doet en je hartkloppingen krijgt. De buikpijn en hartkloppingen zelf zitten dus niet tussen de oren.

Het is natuurlijk een goed idee om je spanning te vermideren, maar als dit langer duurt, is het nog steeds een goed idee om naar de huisarts te gaan.

Bijvoorbeeld een maagzweer (niet dat jij dat per se hebt) is een echte, lichamelijke aandoening die verband kan houden met spanning, die echt behandeld moet worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Dat kan, maar ik zou het toch maar even bij de dokter laten controleren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jepz. Maar wees heel blij dat je hart uberhaupt klopt.

Verder heb ik begrepen dat hartkloppingen niet gevaarlijk zijn. Het is alleen heel irritant.

Ga gerust naar de dokter voor hulp!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoofdpijn, migraine, maagklachten, rugpijn, darmklachten, hartkloppingen, huidproblemen, eetstoornissen, slaapproblemen enz. kunnen het gevolg zijn van stress.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan zeker! Wordt ook wel psychosomatisch genoemd. Wat overigens niet betekent dat je het 'verzint' of tussen je oren zit. De psyche heeft een dusdanige invloed,dat ook het lichaam van streek kan raken en dus echt zeer doet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat kan. Het geestelijke staat in verbinding met je lichaam en zo doende kan het zelfs zo zijn dat je je zelf ziek kunt laten voelen. Spanning geeft vaak de klachten die jij omschrijft. Probeer eens een homeopatisch rustgevend middel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan zeker, Sharona. Als je iets heftigs voor je kiezen krijgt, kan het zijn dat het mentale zich fysiek uit.
Probeer goed te ademen en uit te rusten. Ik hoop dat jij je snel beter voelt.
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan zeker.

Het nadeel is dat je dat pas zeker weet als je door de westerse geneeskunde molen bent geweest. Dus huisarts, specialisten en onderzoeken.

Als daar niets uit komt (die kans is best aanwezig), dan pas ben jij klaar om het psychisch te gaan onderzoeken.

Als ik een omschrijving eens overtype:
"
Levenswortelen wriemelen om je te laten groeien, om het ontstaan te geven aan jouw IK, maar jij blijft als het ware wonen als een teek in een moederdier. Jij ontwaakt soms af en toe een keer... om dan weer in een onbeweeglijke slaaproes te vervallen, zuigend. Jij dient uit de wereld van de Geest in te dalen in je lichaam: als IK! Jezelf als MENS gestalte geven.
"

Je hebt grote potentie in je, maar die laat je niet naar buiten komen.
Zoek de grote meester in je en laat hem los, want hij zit vast in jouw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, dat kan zeker. Er zijn diverse kwalen die puur en alleen te maken hebben met stress. Elke dag worden huisartsen overstelpt met mensen die iets hebben, wat puur komt door een verkeerde leefwijze (te veel stress, te weinig sporten en slecht eten om maar wat voorbeelden te noemen). Maar ook uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de "kwalen" die je noemt, dat die daarbij horen.

Uiteraard is het nooit verkeerd om eens naar de huisarts te gaan, als je zekerheid wil hebben. Het kan natuurlijk dat je toch iets onder de leden hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan maar hoeft niet.
Er is nog weinig over gepubliceerd, maar buikpijn kan bijvoorbeeld wel hartkloppingen veroorzaken.
Buikpijn en hartkloppingen kunnen ook andere oorzaken hebben, al is niet altijd direct duidelijk waar het vandaan komt.