Is ademen een reflex?

Volgens mijn biologieboek is een reflex een vaste, snelle, onbewuste reactie. Ademen is niet een snelle reactie, dus is het dan geen reflex?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

Met een reflex bedoelen ze inderdaad een snelle, onbewuste reactie op een bepaalde beweging of actie. Aangezien ademhalen geen reactie is op iets, maar iets wat je altijd doet, is ademhalen geen reflex.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee de longen zijn geen reflex maar de werking van een onwillekeurige spier.Er zijn verschillende soorten spieren: willekeurige spieren en onwillekeurige spieren. Willekeurige spieren kunnen pas bewegen als ze daartoe aangezet worden door de hersenen.
Met willekeurige spieren ga je dus bewust om. Als je bijvoorbeeld een koekje wilt pakken, geven je hersenen opdracht aan je arm en je hand om het te pakken. Skeletspieren zijn willekeurige spieren. Een skeletspier heeft altijd twee aanhechtingen op twee verschillende botstukken. Pezen zorgen voor de aanhechting. De ene spier zorgt voor de heengaande beweging, de andere voor de teruggaande. Daardoor kunnen we buigen en strekken, gaan zitten en weer opstaan, uitrekken en in elkaar duiken. Op het volgende plaatje zie je de skeletspieren. In dit geval in het hoofd. Maar ze zitten dus bij alle botten.
Daarnaast heb je nog onwillekeurige spieren. Die bewegen vanzelf. Ze worden namelijk aangestuurd door het zenuwstelsel. En dat zenuwstelsel werkt helemaal zelfstandig. Daar komen de hersenen niet aan te pas. Er zijn twee soorten onwillekeurige spieren: het gladde spierweefsel en het hartspierweefsel.

Toegevoegd na 1 minuut:
De rest van het artikel moet je maar lezen op internet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Ik wilde je vragen het plaatje bij je antwoord te zetten, maar dat ontbreekt ook op de website van je link...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn adem schijnt s nachts regelmatig te stoppen! ik heb slaap apneu
dit gebeurt ook zonder dat ik er vat op heb
Eigenlijk zijn er op deze vraag twee antwoorden mogelijk. Hierboven staat beschreven waarom het geen reflex is, maar als bijvoorbeeld de concentratie van CO2 in je bloed te hoog wordt, kan je sneller gaan ademhalen. Als de PO2 in je bloed te laag wordt, zul je ook sneller gaan ademen en als de pH te laag wordt ook. Dit hele proces wordt gereguleerd door receptoren in de hals en in de aortaboog. Deze reactie is wel reflexmatig.

Toegevoegd na 5 minuten:
Daarnaast zijn er ook nog centrale chemoreceptoren die ervoor zorgen dat de pH in de hersenen niet te laag wordt door een te hoge PCO2. Dit wordt in dit filmpje duidelijk uitgelegd: http://www.youtube.com/watch?v=lVacrVMmJX8!