Hoe kan het dat iemand die rauw vlees eet van o.a.doodgereden dieren,en half verrotte kadavers niet direct daarna ziek wordt of zelfs sterft?

Dit naar aanleiding van een reportage op t.v.over een Amerikaan die alleen dit maar eet,wel een waarschuwing kreeg van een dokter ,maar verder energiek en goed gezond was.

Toegevoegd na 3 dagen:
Bedankt voor de antwoorden!

11 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

In tegenstelling to wat bijna iedereen denkt, "bedorven" voedsel is niet per se ziekmakend. De meeste mensen zouden misselijk van worden, maar niet echt ziek.
Waarom deze man blijkbaar van dit vlees kan eten zonder ziek te worden, komt door lichamelijk en mentale gewenning.

De bacteriën die het eerste en snelste zich vermenigvuldigen op vlees, zijn bacteriën die niet pathogeen zijn voor de mens, maar een enorm effect hebben op het vlees door de eiwitten en vetten af te breken. Er ontstaan dan afbraakstoffen die enorm stinken en in beperkte mate ook een beetje toxisch zijn. Alleen de naam van deze stoffen geeft een aardig idee van waarnaar ze ruiken: cadaverine, putrescine...
Dus van het eten van bedorven vlees wordt je niet ziek, en als je gewend bent aan de geur en smaak, is het niet zo'n kunst om dat regelmatig te eten.
Sterker nog, een aantal producten van dierlijke oorsprong die na een hele rijping gegeten worden en als een delicatesse worden beschouwd, bevatten een beperkte hoeveelheid putrescine, cadaverine en andere amines en zwavelverbindingen die bij het rottingsproces horen. In de juiste hoeveelheid zorgen deze stoffen voor de bijzondere smaak van producten zoals oude kaas, serranoham, zachte- en schimmelkazen, gedroogd vlees...

Maar er kunnen ook pathogene bacteriën erop zitten, zoals Salmonella, pathogene stammen van E. coli, Clostridium perfringens, Staphylococcus aureus... Van deze wordt je wel ziek, maar als je al jaren dit doet, dan ontwikkelt je lichaam immuniteit tegen deze bacteriën. Van vlees waar jij of ik gegarandeerd ziek zouden worden, kan deze man zonder al te veel problemen eten. Dat is vergelijkbaar met water drinken van de kraan tijdens een vakantie in Egypte (bij voorbeeld) De Egyptenaren hebben geen last van, maar de toeristen moeten niet hieraan denken.
Hetzelfde geldt voor parasieten. Het vlees van wilde dieren is bijna 100% zeker geïnfesteerd met vinnen en cysten van (microscopische) parasieten. Als je dit vlees rauw eet, dan is er een grote kans dat je ook zelf geïnfesteerd raakt. Ook hier speelt je immuunsysteem een hele belangrijke rol om ziekte te voorkomen.

Voor alles is er een grens, echter. Ik weet zeker dat zelfs deze man bepaalde stukken vlees die écht te ver bedorven zijn, niet eet, en waarschijnlijk kan hij inmiddels verschil maken tussen goed en slecht vlees, want hoe goed je immuniteit is, van ziekmakende bacteriën kan iedereen een keer ziek worden of zelfs dood gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
flyingcrow
11 jaar geleden
Bedankt voor de uitgebreide en duidelijke uitleg!

Andere antwoorden (2)

Doordat hij het al een tijdje doet heeft hij weerstand opgebouwd.
Maar wat de dokter na afloop ook zei het is niet zonder risico.
Hij loopt de kans dat hij voedselvergiftiging oploopt vooral omdat er op dode dieren de vreemdste bacterie en ziekte kiemen zitten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een kwestie van weerstand opbouwen.
Als je dit zomaar ineens gaat doen, dan heb je grote kans dat je flink ziek wordt.

Wat denk je dat wij 20.000 jaar geleden aten als het voedsel om wat voor reden dan ook schaars was.
Dat geldt trouwens ook voor 1000 jaar geleden in de Middeleeuwen en zelfs op dit moment zijn er genoeg (lees teveel) plekken op aarde waar ze heel blij zijn met roadkill.