Omdat na verloop van tijd de plakkracht verminderd en op den duur helemaal verdwijnt, dan is de pleister dus niet meer bruikbaar, de fabrikanten melden een datum op de verpakking, om de kwaliteit van de pleister tot die datum te garanderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ze kunnen hun plakkracht verliezen maar echt schadelijk voor de gezondheid zullen ze niet zijn na de houdbaarheidsdatum MITS natuurlijk op een schone plek bewaard.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat tot die tijd de steriliteit gewaarborgd is, net als bij alle verbandmiddelen. Nu kun je als je het wondje ontsmet het pleistertje nog prima gebruiken, maar in sommige landen (bijv.Duitsland) waar je verplicht bent een EHBO-doos in je auto te hebben, mag die beslist niet over datum zijn.
Verbandmiddelen die, over datum of niet, al meer dan een dag uit de verpakking zijn, mag je op grotere wonden sowieso niet meer gebruiken.

Je kunt ze na die datum nog prima gebruiken om een schoon verbandje mee vast te zetten, een geschaafde (schoongemaakte) knie af te dekken of doktertje mee te spelen, maar hou in je achterhoofd dat het na die datum naar alle waarschijnlijkheid NIET steriel meer is.

Met dank aan Marleen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit gaat NIET over een pleister want die zijn NIET steriel verpakt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pleisters zijn wel steriel verpakt in strips.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En de afknipbare versie dan? Ik vind dit antwoord trouwens geen reden om er een min voor te geven, er zit wel een kern van waarheid in, er zijn ook soorten pleisters die steriel verpakt worden, maar lang niet allemaal. Het gaat echt om de kleefkracht dat er een houdbaarheidsdatum op vermeld staat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarom Crea, nog gekker is dat Mariejose een antwoord vist uit een vraag die hier al gesteld is (eigenlijk moet ze dan de mods waarschuwen dat de vraag al gesteld is) en vervolgens kijkt ze niet eens naar het beste antwoord maar neemt het antwoord van Marleen, alleen omdat dat nieuwe informatie bevat ofzo?