Hoe verklaar je iets in een leestekst voor Nederlands?

Ik ben nederlands aan het maken, maar nou snap ik die vraag niet. Er staat in, welke verklaring geeft de tekst voor het succes van het romeinse leger? Nou weten jullie niet waar de tekst over gaat, maar ik denk dat dat nu niet echt belangrijk is. Maar moet je nou iets samenvatten in een aantal woorden. Of die hele alinea over dat stukje overschrijven. Of moet ik helemaal wat anders doen? verder staat er ook niet echt in wat het moet voorstellen en wat er mee wordt bedoeld. Alvast bedankt :)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Je moet dus de reden geven voor het succes van het Romeinse Leger. Waarom had het Romeinse Leger succes? De tekst zal iets zeggen wat is gebeurd, waardoor het romeinse leger succes had.

Een voorbeeld dat je zou kunnen snappen "Doordat Feyenoord een nieuwe speler tekende, G. Pelle, won het de Eredivisie. "
Vraag: welke verklaring geeft de tekst voor het succes van Feyenoord?
Antwoord: de aanwinst van G. Pelle

P.s: leuk voorbeeld he
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je moet voor jezelf eruit halen waarom het Romeinse leger zo succesvol was. Je moet niet de zaken letterlijk gaan overschrijven en wellicht is een gehele samenvatting ook niet nodig. De kernpunten moet je eruit vissen, bijvoorbeeld: het leger was zeer gedisciplineerd, de straffen waren gruwelijk (decimeren) ze hadden een heel groot leger, etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is de bedoeling dat je de hele tekst goed leest, en dat je er bepaalde conclusies uit trekt. In dit geval hoe het komt dat het Romeinse leger succes had. Dat moet je dan in je EIGEN woorden samenvatten. Dan kan je docent zien of je het echt snapt.

Het zou misschien kunnen zijn dat het front langzaam vooruit geschoven werd, waardoor de soldaten goed bevoorraad konden worden. Dan zou je bijvoorbeeld kunnen zeggen: De aanvoerders zorgden ervoor dat de afstand tussen de (front)soldaten en de bevoorraders niet te groot werd, zodat de soldaten steeds genoeg voedsel, kleding, wapens e.d. hadden.
Maar het kan ook zijn dat de soldaten erg goed werden getraind of... Nou ja: als je de tekst goed leest, zie je vast wel hoe het komt dat het leger succes had.
Doe je best.