Wat kun je oplopen voor ziektes als je zonder handschoenen douches poetst?

In een andere vraag wordt gesteld dat het beter is om handschoenen te gebruiken als je poetst. Nu heb ik nog nooit gehoord wat je kunt krijgen van poetsen, behalve dan hele droge handen van het schoonmaakmiddel en infecties als je open wonden hebt. Ik ben benieuwd.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Gaat er niet om ziektes te krijgen maar om je handen te beschermen tegen de schoonmaak middelen. Als je huid daardoor wordt aangetast kunnen er inderdaad bacterien indringen. Maar dat hoeft niet perse van de douches te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Volgens mij zijn er geen typische ziektes die je kunt krijgen van het schoonmaken.Het gebruik van handschoenen is ook puur vanwege hygiene.Niemand wil ontlasting of andere vieze rotzooi op zijn of haar handen.Je zult per ongeluk ook maar met je handen in je mond gaan dan heb je kans op besmettingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Besmetting met wat? Ik ben als kind ooit in een volle gierkelder gevallen en niet ziek geworden....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, vandaar je 'bruine' avatar? ;-) @honingbij: je kunt ook met handschoenen je mond aanraken.
Als je veel toiletten moet schoonmaken is het aan te raden om handschoenen te dragen i.v.m de Entero bacterie oftewel de poepbacterie. Als je deze binnenkrijgt, kun je hevige buikpijn met diarree en koorts krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een douche, vooral van een vereniging of sportclub, wemelt het van de bacteriën. Het is net als bij een zwembad waar je zonder bescherming voetschimmel op kan lopen. Hier zijn ook veel schimmels en als je er al niet een infectie van kunt oplopen dan kan je van de agressieve chemische schoonmaakmiddelen al een flink exceem ontwikkelen.
amc
14 jaar geleden
Het eerste waar ik aan denk is een schimmelinfectie. Het mag dan 'voetschimmel' (of 'zwemmersexceem') heten, het kan zich toch best lekker nestelen tussen je vingers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Behalve schimmelinfectie, zoals hierboven genoemd, kun je ook een allergie oplopen voor je schoonmaakmiddelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je je aan een goede handhygiëne houdt loop je weinig risico.
Als je veel met poetsmiddelen omgaat kunnen je handen ruw worden en dus meer vatbaar worden voor infecties, ook zonder zichtbare wondjes.
Het dragen van handschoenen is belangrijk omdat uit onderzoek is gebleken dat bijna niemand de handen echt goed wast. Even later kan je met je handen aan voedsel zitten, of aan je neus, of je bij jeuk krabben. Als er dan wondjes ontstaan of als je zal al hebt, kun je jezelf wel degelijk infecteren.