hoevaak mag je flauwvallen?

Sinds vrijdagmiddag ben ik op school flauwgevallen. Ik trilde alles bij elkaar en was ongeveer 5 minuten can de wereld. Toen ik thuis kwam had ik ontzettend veel hoofdpijn. Maar Zaterdag ben ik 4x bijna flauwgevallen incl hyperventilatie. Ik voel me niet ziek ofzo ben alleen nu erg moe en heb hoofdpijn. Ik kan niet te lang achter elkaar lopen. Wat moet ik doen is dit normaal? Of kan het iets anders zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou er even mee naar de huisarts gaan als ik jou was!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Trilde je heel erg terwijl je van de wereld was? Want dan kan het misschien een epileptische aanval zijn geweest, daar wordt je ook heel moe van met hoofdpijn
Ritsuka
11 jaar geleden
Eet en drin je wel gezond en genoeg?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit kan angstaanvallen zijn. Als je hyperventileert kan je niet flauwvallen of dood gaan of iets dergelijks (ik heb er een cursus over gehad met professionele hulpverleners) uiteindelijk gaat het vanzelf weg maar het is wel verstandig dit te bespreken met de dokter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarschijnlijk geen angstaanvallen, want de vraagsteller geeft aan wel te zijn flauwgevallen en 'van de wereld te zijn geweest'. Ik zou sowieso naar de huisarts gaan, dit zou vanalles kunnen zijn. Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja ik doelde ook op dat laatste deel met hyperventileren. Het is inderdaad sowieso goed om naar de dokter te gaan. Maar dat laatste deel kan heel goed angstaanval zijn.

Antwoorden (3)

De genoemde symptomen zijn abnormaal. Het Rode Kruis adviseert om na 2 minuten bewusteloosheid direct de alarmlijn te bellen. Dit is zeker een geval om mee naar de huisarts te gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ (Ik kan niet echt plussen op m'n mobiel)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iemand die flauwvalt is echt niet bewusteloos hoor!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iemand die flauwvalt is buiten bewustzijn oftewel bewusteloos.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vragensteller kon ook gevoelsmatig 5 minuten weg zijn, terwijl het wellicht een stuk korter was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Flauwvallen op zich is vrij onschuldig, maar meerdere keren in zo'n korte tijd flauwvallen en daarnaast moe zijn en hoofdpijn hebben kan duiden op een medisch geval. Wat er ook gezegd wordt (verwijzend naar de reacties van Pelle en XXY24), het is en blijft een geval voor de huisarts. Deze kan je zekerheid geven over wat er aan de hand is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@5blabla5: Vragensteller is niet meerdere keren flauwgevallen, maar bijna flauwgevallen incl hyperventileren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vrijwel hetzelfde. Dit soort reacties zorgen er mogelijk wel voor dat de vraagsteller juist niet naar de huisarts gaat, terwijl dit zeker aan te raden is.
Je mag nooit flauwvallen dat is een abnormale reactie van het lichaam. Weet je de reden zoals je schrikt zo erg dat je lauwvalt. Dan hoef je niet naar de dokter. Is er geen aanwijsbare reden dan moet je naar de huisarts. Deze kan je verwijzen naar de neuroloog. Omdat je nu ook ziek bent bel je de doktersdienst en leg het voor. Deze zullen aangeven of er reden is om naar de weekendsarts te gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De oorzaken van flauwvallen zijn meestal onschuldig. Het is een veiligheidsmechanisme van je lichaam om de bloeddrukregeling te herstellen. Flauwvallen lijkt erg gevaarlijk en eng. Maar het kan gezien worden als een veiligheidsmechanisme van je lichaam. De zwaartekracht zorgt er voor dat je op de grond valt, zodat het hoofd en hart op dezelfde hoogte komen te liggen. Het hart hoeft dan minder hard te pompen om weer voldoende bloed bij de hersenen te krijgen. Zodra het zuurstofniveau in je hersenen weer voldoende is, kom je weer bij bewustzijn.
Er kunnen veel "triggers' zijn waardoor je kunt flauwvallen zoals lang staan, bloed zien of een injectie krijgen. Oververmoeidheid en bijv. onvoldoende eten.
Het is mij niet duidelijk waardoor jij ging flauwvallen maar je had het over hyperventilatie. Dit zou er best mee te maken kunnen hebben. Er kunnen meerdere redenen zijn en omdat ik geen huisarts ben zou ik je zeker aanraden om het eens aan de huisarts voor te leggen.