Ja je IQ kan stijgen.Mijn IQ is op mijn tiende getest en op mijn veertiende weer,toen was het inderdaad gestegen.

Er zit natuurlijk wel een plafond aan een zwakbegaafde is een zwakbegaafde en zal dat altijd blijven.

Je woordenschat en algemene kennis worden onder anderen gestest.Dit kun je dus makkelijk verbreden door veel de krant te lezen en het nieuws te volgen.

Ook je ruimtelijk inzicht kun je trainen.Door simpel weg te oefenen.Er zijn vele boekjes waarin dit soort oefeningen in staan om je IQ te verhogen.

Overgens is een IQ-test nooit 100% betrouwbaar.Zoals ik in een eerdere vraag zei:Iemand die 110 scoort is niiet per definitie slimmer dan iemand die 100 scoort.
Omstandigheden zullen altijd een rol spelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Ja dat kan stijgen en dalen... Examenvrees doet je IQ dalen... En vrijen en naar klassieke muziek luisteren doet je IQ stijgen... Het hangt af van een derde factor, angst en spanning... Is angst en spanning lager dan is je IQ hoger en andersom...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe weet je dat het daardoor stijgt dan ?
Ja, je IQ kan stijgen.

Door je verstand te scherpen ga je hoger scoren op tests.

Door je intellect te ontwikkelen en te gebruiken groeit je denkvermogen. En zul je dus hoger gaan scoren.

En het schijnt dat je hoger scoort op een IQ-test als je van tevoren iets leest over of van zeer intelligente mensen, Vreemd, maar waar.
14 jaar geleden
Zelfs bij bejaarden die een muziekinstrument leren bespelen stijgt het IQ nog goed meetbaar. Zolang je hersens ergens uitdaging in vinden en je moet puzzelen om het voor elkaar te krijgen stijgt je IQ.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een IQ test is een moment opname maar je intelligentie of IQ groeit met de jaren (in het algemeen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je IQ kan stijgen en dalen. Zo rond begin twintig is je IQ het hoogst, daarna gaat het dalen. Die daling is niet zo erg want je compenseert het met ervaring. De mooiste combinatie is dus iemand in de twintig met iemand rond de 60.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk kan je IQ stijgen. Intelligentie is namelijk een "werkwoord", in die zin dat je wel van nature intelligent kan zijn, maar dat je er wel iets mee moet doen.
Iemand die heel intelligent is, maar vervolgens hier niets mee doet d.m.v. kennisopname, kennisverbreding e.d. zal in IQ zakken.

Ik haal vaak het voorbeeld met muzikaliteit aan. Iemand die heel muzikaal is, en een instrument kan bespelen moet dit wel iedere dag oefenen. Oefent hij niet gaat zijn spel ook achteruit en is hij niet meer zo goed als hij was toen hij wel veel oefende.

Het maken van IQ tests kun je oefenen, maar je kunt ook gewoon werken aan je algemene kennis door het lezen van de krant, het maken van moeilijke puzzels e.d. Je hersens hebben onderhoud nodig en dan zullen ze steeds harder voor je werken.

Dit laat natuurlijk niet onverlet dat het natuurlijk niet mogelijk is op deze manier voor een ieder om hoogbegaafd te worden door steeds meer te oefenen. We hebben het over een stijging van enkele punten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan nog niet stemmen maar wil je even vertellen dat ik het een goeie en heldere uitleg vindt.