Waarom wordt vaak 0.00 uur als beginmoment aangehouden voor nuchter zijn voor een operatie?

Sommige operaties beginnen om 9.00 uur, andere om 14.00 uur.

11 jaar geleden
1K
ItisILeClerc
11 jaar geleden
omdat voor eenvoudige mensen eenvoudige regels worden bedacht
anderen tellen gewoon 8 uur terug

Antwoorden (2)

Middernacht is de limiet omdat u voor een operatie of dergelijke MINSTENS 8 uren niet mag gegeten hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat snap ik ook niet want toen ik eens om 12 uur moest worden geopereerd werd er keurig uitgerekend vanaf wanneer ik niet meer mocht eten etc.

Het is natuurlijk wel zo dat de meeste mensen slapen 's nachts en als je bij het ontbijt nog wat wil eten voor een operatie van 14 uur je te laat bent maar een ziekenhuis zou het keurig moeten uitrekenen natuurlijk. Dat wat mijn ziekenhuis wel doet/deed.

Ik heb even voor je gezocht en een onderzoek gevonden: "Jaren geleden bleef iedere patiënt die een operatie moest ondergaan, vanaf middernacht nuchter. Tegenwoordig zijn de tijden specifieker geworden en aangepast aan het tijdstip van de operatie. Bovendien mag er langer gedronken worden. Toch blijkt uit onderzoek dat in alle ziekenhuizen de patiënt vaak onnodig lang nuchter is."

Het hele onderzoek waaruit blijkt dat patiënten veel te lang nuchter zijn en dat is helemaal niet goed want een operatie is topsport kun je hier vinden: http://www.geldersevallei.nl/nieuws/1206/nuchter-voor-een-operatie-hoe-lang-nog