Sinds ik gestopt ben met roken heb ik regelmatig last van pijn aan mijn lever. Soms wel soms niet hoe kan dat?

Ik ben er al mee naar de huisarts geweest maar die zegt doodleuk: "je moet er maar mee leren leven". Dus ik gooi het nu hier maar in de groep. Wie weet is er iemand die er ervaring mee heeft of er meer van af weet. Ik heb wel gemerkt dat het na bepaalde voeding erger is, maar helaas heb ik nog niet kunnen ontdekken of het nou brood is of het beleg. Lastig...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (5)

Als eerste zou ik een andere huisarts zoeken, die eerst een lichamelijke oorzaak gaat uitsluiten, zodat jij verder kunt kijken of het *daarna* misschien aan de voeding ligt.

Ik kan niet begrijpen dat je zomaar weggestuurd wordt met "je moet er maar mee leven"....

Even niet melden dat je gestopt bent met roken, en opnieuw naar je pijn in je lever vragen.... Gewoon even bij de klacht houden die er is, en de arts laten uitzoeken waar het van komt.
Foute aannames ( *het komt van het stoppen met roken*) kunnen ook bij een arts er voor zorgen dat hij of zij denkt, hm, een aansteller, ga maar lekker naar huis....

Toch, als je steeds pijn hebt, zou ik dat onderzocht willen hebben, op zijn minst bloedonderzoek, en wanner nodig een echo, en evt biopsie als daar aanleiding toe is.

Serieus genomen worden is een kunst soms.

succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een tweede mening vragen kan zeker geen kwaad, maar wat je volgens mij nooit moet doen is omstandigheden verzwijgen (niet zeggen dat je gestopt bent met roken). Sowieso moet je volkomen eerlijk zijn tegen je dokter, al is dat maar de enige ter wereld tegen wie je dat bent. Hoe kun je een gedegen antwoord verwachten als je dingen niet vermeldt?
rebecca
14 jaar geleden
helemaal mee eens,
ik zou in ieder geval even langs een andere dokter willen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de vermelding "ik ben gestopt met roken" ervoor zorgt dat de arts je als rookstopstresskip weer naar huis stuurt, vind ik het terecht dat je het even niet vermeld. Als er na een echo niks gevonden wordt bij een tweede arts kun je altijd nog vragen of het stoppen dan een oorzaak kan zijn.... maar dat lijkt me niet, want dan had half stoppend nederland last van zijn lever... Ik zou het dus persé onderzocht willen hebben zonder de info van stoppen... alhoewel dat waarschijnlijk toch al wel in het dossier staat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt het ook per se onderzocht willen hebben *met* de info van stoppen. Het kan toch verband houden in combinatie met andere omstandigheden? Nee, ik vind niet dat je niet moet melden. Maar dat vind ik dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat mag... :-) Over het algemeen BEN ik ook heel eerlijk tegen mijn artsen... maar heel soms merk je gewoon dat men na bepaalde info niet meer goed verder luistert. Dat is ook niet goed denk ik dan.
En DAN moet je sterk in je schoenen staan om heel beleefd en vriendelijk te vragen of men alstublieft goed wilt luisteren naar wat je nog méér vertelt. maar op zich ben ik het met je eens hoor... in eerste instantie vertel je gewoon alles.
Rieneke1
14 jaar geleden
mee eens krakkemik, +1
Het zou wel eens zo kunnen liggen. De lever heeft o.a. een bloedzuiveringsfunktie. Natuurlijk past de activiteit zich aan (aan de mate van) de contaminatie. Stopt de contaminatie dan is de lever nog niet meteen up to date en blijft nog een tijdje actief stofjes aanmaken die de gevaarlijke stoffen die in tabak voorkomen aanpakken. Mogelijkerwijs doet dat pijn. Om het met een voorbeeld duidelijk te maken: Stel dat je een voorwerp schoon wilt maken en je gebruikt een schoonmaakmiddel. Dit middel lost het vuil op. Maar als het vuil er niet is werkt het in op het voorwerp.
Als dit waar is dan gaat het dus vanzelf wel over. De lever heeft dan gewoon even wat tijd nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet precies wat de lever doet.
Wat ik wel weet is dat als je stopt, haal je een grote oorzaak weg van allerlei problemen in het lichaam.
Je lichaam is heel intelligent. Die zal dan opnieuw gaan proberen om die problemen op te lossen (net zoals een schaafwond vanzelf weer genezen wordt).
Soms kan dat gaan met pijnen.

Let op, het kan ook zijn dat het roken echt een probleem heeft gemaskeerd, die nu opeens wel zichtbaar wordt voor jouw.
Ik ga er vanuit dat de huisarts je heeft onderzocht. Dat hij ook dingen heeft uitgesloten.
Komt deze uitspraak na het eerste bezoek, of heb je al onderzoeken doorstaan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij komt dit niet door stoppen met roken.

Ik zou opnieuw mijn huisarts bezoeken en er op staan dat er een echo gemaakt wordt rond het gebied van de pijn.
Het zou nl heel goed je galblaas kunnen zijn.

Ik heb net een galblaasverwijdering ondergaan en de pijn vooraf zat ook in het gebied van de lever. Ook na bepaalde voeding kreeg ik last. O.a van bruinbrood.

Dus, je huisarts vertellen dat je op een onderzoek in het ziekenhuis staat en anders een andere huisarts zoeken.

En wanneer je 's avonds een keer heel veel pijn hebt, zou ik de spoedhuisartsendienst bellen, misschien nemen ze je daar serieus.

Succes en beterschap!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pijn aan je lever kan niet, want de lever heeft geen pijn sensoren... Dan moet het dus iets anders zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies, dat was ook mijn gedachte +
AWM
14 jaar geleden
Fout. De lever heeft weinig zenuwen, maar niet nul.
Hij kan wel degelijk pijn doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nou en of ie pijn kan doen! zó!