Kun je, als iemand op de juiste plaats komt te overlijden en doneren wil ook al het bloed doneren?

Is het mogelijk om het bloed ook volledig af te nemen als iemand na zijn/haar overlijden zijn/haar organen wil afstaan voor donatie?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik neem aan dat het technisch gezien bij een warme transplantatie wel zou kunnen, dus als bij iemand die hersendood is, met kloppend hart en functionerende organen, op de operatietafel alle bruikbare organen voor transplantatiedoeleinden worden verwijderd, waarna de dood intreedt. Maar of er na het wegnemen van de organen nog voldoende bloed in het lichaam is om te gebruiken, of de bloedcirculatie nog voldoende is om het bloed af te tappen en of het dus rendabel is? Misschien is het bij een zeldzame bloedgroep de moeite waard.
Zie http://www.transplantatiestichting.nl/professionals/orgaandonatieprocedure

Het beste antwoord

Aannemend dat je iemand op het oog hebt die hersendood is, want daar gaat het doorgaans om als het orgaandonatie betreft. De ademhaling en de circulatie functioneren dan nog waardoor de organen van zuurstof en voedingsstoffen voorzien kunnen worden en afvalstoffen worden afgevoerd.

In die lijn denk ik dat je moet kiezen voor óf een of meerdere organen of het bloed. Zodra de bloedsomloop niet meer functioneert begint het verval van het lichaam, oftewel de kwaliteit van de organen gaat achteruit. Bedenk dat het tijd kost om een orgaan vrij te prepareren, waarbij de bloedstroom naar en van dat orgaan zo lang mogelijk in stand gehouden zal worden.

Ook het verwijderen van organen heeft invloed op de kwaliteit van de rest van het lichaam. Als je het hart weghaalt is er geen circulatie meer en zonder longen is de toevoer van zuurstof geblokkeerd. Lever en nieren kunnen hun schoonmaakfuncties niet meer uitoefenen. Ik kan me wel voorstellen dat er een protocol gevolgd wordt qua volgorde om meerdere organen te kunnen verwijderen.

Voor zover ik kan overzien is het alleen goed mogelijk om huid en hoornvlies van een definitief overledene te gebruiken voor transplantatie.

Toegevoegd na 9 uur:
Voor de volledigheid wordt bij hersendood de ademhaling kunstmatig op gang gehouden. (met dank aan startoursg24)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel!

Andere antwoorden (2)

hier zijn bloedbanken voor... er moet heel goed gekeken worden naar bijv hepatitis e.d. en daarbij is de nood voor organen groter..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat niet om of-of maar en-en.
Antoni
11 jaar geleden
Dit is geen antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt gelijk
Bij bloedafname voor donatie, wordt het bloed door de eigen bloeddruk afgetapt. Als een patient is overleden is er geen bloeddruk meer en kan er dus op die manier geen bloed afgenomen worden. Gelijk bij het afnemen wordt er antistollingsmiddel toegevoegd en dit is bij een overledene meestal ook niet aanwezig. Kortom, het zou in theorie wel mogelijk zijn om bloed af te nemen, maar het wordt zo omslachtig, dat het niet rendabel is, afgezien van de ethische aspecten.
jc54
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bedoel ook niet dat het pas na het overlijden wordt afgenomen maar gewoon, net als organen, dus het lichaam in leven houden door apparaten en dan de organen eruit halen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vraag heb ik ook al eens gesteld. Kon niet.