Wie heeft 'n tip of gewoon raad met spugend kind

Dochter is 4 en spuugt (écht overgeven dus) sinds een paar dagen gewoon de dingen die ze niet lekker vindt eruit. Géén idee meer wat ik moet doen. Ze is al een hele slechte eter en dit is natuurlijk wél dé manier om kwijt te raken wat je niet lekker vindt. Iemand ervaring hiermee, zo ja wat kan ik er aan doen?

Toegevoegd na 1 dag:
Ok. Ik heb besloten deze vraag vandaag nog te sluiten, ook al heb ik deze vraag gister pas gesteld. Ik ben heel erg blij met jullie antwoorden.
Ik zal even een korte toelichting geven.
Mijn dochter heeft altijd al héél slecht gegeten en ik heb altijd mijn man gevraagd haar geen aandacht te geven als ze niet eet. Hij heeft het daar héél erg moeilijk mee, heeft het idee dat ze zo niks binnen krijgt terwijl ze overdag écht genoeg brood en fruit binnen krijgt. 't Enkele snoepje en koekje tellen we maar niet mee.
Voor mij was het puur een bevestiging dat we toch mijn idee moeten volgen: het geen aandacht geven. En als dat niet werkt, dan toch maar naar de huisarts. Ze valt (nog) niet af dus we hebben nog even de tijd denk ik.
Allemaal bedankt voor jullie adviezen.
Er kan er maar één de beste zijn dus vandaar de eerste met het, naar mijn idee, 'beste' advies

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoest ze ook wijdan? dan denk ik aan kinkhoest .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
neej, ze hoest niet zoals jij bedoeld.

Het beste antwoord

Voor kinderen kan weigeren van voeding en zelfs spugen een manier zijn om zijn/haar woede of onvrede te uitenom omdat ze dit verbaal (nog) niet kunnen.

Sommige kinderen gebruiken voeding als machtsmiddel omdat ze door hebben dat hun ouders zich daar zorgen over maken. Dat is een vorm van negatieve aandacht.

Let wel, ik zeg voor sommige kinderen. Ik zou je willen aanraden om direct contact op te nemen met de huisarts. Het kan natuurlijk ook zijn dat ze ziek is of overgevoelig voor bepaalde voedingsmiddelen. Kinderen voelen feilloos aan wat goed en wat niet goed is voor hun lichaam.

Heel veel sterkte ermee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

denk dat het niet geheel onverstandig is om de huisarts een bezoekje te brengen ,en wel direct.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haar niet dwingen iets te eten dat ze niet lust.
Haar ook niet dwingen meer te eten dan ze op kan.
Eten wat de pot schaft werkt niet.
Gewoon eten geven dat zij wel lust.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het echt alleen bij voedingsmiddelen is die ze niet lekker vindt: negeren tot je erbij neervalt. Heel neutraal reageren. Zelf de rommel mee op laten ruimen ("pak maar even een doekje") Niet te veel aanbieden waarvan je weet dat ze het niet lust.

Veel kinderen gebruiken spugen als een middel om aandacht te krijgen, en eten / niet eten is iets waar kinderen en ouders vreselijke strijd over kunnen krijgen als je er te veel op reageert.

Bij twijfel: naar de dokter.

Onderstaand een link met informatie over eetproblemen bij kinderen van de GGD.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, zo min mogelijk aandacht aan schenken.
Als het niet over gaat naar de huisarts
Maak je nog niet zo'n zorgen over of ze wel genoeg en de juiste dingen eet. Geef haar wat ze lekker vindt, maak je over de rest niet druk. Geef haar ondertussen b.v. vruchtenlimonade met veel vitaminen en dat soort dingen. Dan krijgt zij toch wel de vitaminen binnen.
Het komt wel goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op het spugen op zich, daar ga ik op in, want dat is de vraag... Dus ik stuur je niet naar een huisarts, want het gaat over het spugen op zich...

Je moet het opruimen en erbij zijn als het gebeurt, wees lief voor het kind, dat kan er ook niets aan doen, het overkomt haar ook... Dus wees lief en sta haar bij in haar proces...

Geef het vooral geen trauma van straf vanwege dit spugen...

Wees met haar en begeleidt haar hierin, vraag of ze het voelt aankomen en dan ren je naar de wc, doe het voor zoals het goed is, zoals het moet... Zo leert ze dat...

En desnoods leer haar hoe je het spugen kunt ophouden... Als je namelijk gaat ademhalen sterk, dan druk je de spuugprikkel naar de achtergrond en kun je met het kind naar de wc of een tijltje gaan... Beloon het kind als het wat goed doet en straf het (nooit) niet in deze...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe klein mijn meissie ook is.. ze spuugt in de wc (behalve wanneer 't 's nachts gebeurd maar dan is ze écht ziek)
Dit komt mij bekend vandaag wat mijn zus heeft verteld over haar zoontje van 4. Ze zijn naar huisartst geweest. En de artst heeft een soort drank voor geschreven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is erg vervelend als een kind(je) niet wil eten... hou voor jezelf eens een paar dagen bij wat ze eet.. (over de hele dag) dan KAN het zijn dat het nog wel meevalt... ik zou het nog even aankijken en eigenlijk negeren blijft het toch zo door gaan even langs de huisarts dan heb je meer zekerheid en krijg je miss meer inzicht.... waarom....

Toegevoegd na 2 minuten:
oepsss bedoel niet kan eten, niet wil eten of eten niet binnenhoud...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je schrijft dat je kind uitspuugt wat ze niet lust, ga ik er vanuit dat ze niet ziek is, maar een eetprobleem heeft. Dit is geen onbekend eetprobleem. Ook jonge kinderen voelen heel goed aan dat ouders graag willen dat zij eten. Zo klein als ze zijn buiten ze deze situatie uit. Ze voelen dat ze op deze manier aandacht krijgen, maar helaas is dit niet de juiste aandacht.
Sommige kinderen kunnen uit woede of protest overgeven.

Maak van het eten geen machtsstrijd, maar probeer het tot iets positiefs om te buigen. Geef je dochter inspraak bij het eten en betrek haar bij het eten bereiden. Als ze niet eet, schenk daar dan zo min mogelijk aandacht aan. Als ze gaat overgeven spreek haar dan kort toe dat zij net zo goed kan zeggen dat ze het niet lust, maar niet hoeft over te geven omdat dat smerig is.
Let op dat je kind gedurende de dag gezond dingen eet en geen snoep. Geef haar geen toetje of iets anders als ze haar eten niet op eet. Geef je dochter een paar uur voor de maaltijd geen eten meer en ook geen maagvullende dranken, zoals yogidrink of chocolademelk.
De kunst is om het eten om te buigen naar iets leuks. Dit lukt niet zo één, twee, drie, dus je zult geduld moeten hebben. Jonge kinderen hebben veel minder voeding nodig dan volwassenen en als je oplet dat ze vooral gezond eten krijgt en voldoende vocht binnenkrijgt, zal ze van een paar weken 'eetopvoeding' niets krijgen. Het allerbelangrijkste is dat ze eetplezier krijgt.
Het belangrijkste tijdens de 'eetopvoeding 'is dat je haar negeert als ze met eten kliert en haar aandacht geeft als ze leuk gezellig zit te eten. Praat dan met haar over wat ze op school gedaan heeft en waar ze mee gespeeld heeft en welk boek je straks voor gaat lezen, etc.
Geef het eten en haar eetgewoonten zo min mogelijk aandacht.

Ik weet dat het een heel vervelend probleem is, maar troost je, je staat er niet alleen in.

Ik geef je nog een link met wat adviezen over dit probleem.
http://www.gezondheidsnet.nl/vitamines-en-mineralen/artikelen/2314/als-je-kind-niet-wil-eten-10-tips.

Als je je zorgen blijft maken, kun je ook je huisarts raadplegen.

Ik wens je in ieder geval succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou zo kunnen zijn dat ze een vorm van onschuldige buikgriep heeft. Dat heerst namelijk momenteel wel (althans in de omgeving waar ik woon). Dit duurt een paar dagen, en dan zal het allengs weer beter gaan.
Gewoon in de gaten houden of ze niet al teveel vocht verliest, en misschien droge crackers of biscuits geven.

Mocht het echt een vorm zijn van het weigeren van eten dan heb je van de voorgaande antwoordgevers al ruim voldoende tips gekregen.