ALS er al verschil is, zou het als volgt verklaard kunnen worden. De hartslag hangt samen met de verhouding binnenkant/buitenkant (dus de verhouding tussen het volume en het oppervlak, de huid) Hoe groter de buitenkant ten opzichte van de binnenkant, des te sneller de harstslag.

Dat heeft te maken met de hoeveelheid energie die je kwijtraakt door je huid. Als je veel huidoppervlak hebt t.o.v. je inhoud, moet je stofwisseling intensiever zijn om jezelf op lichaamstemperatuur te houden, en dus klopt je hart sneller.

Zo is de hartslag van een baby veel sneller dan van een volwassene, en de hartslag van een muisje veel sneller dan van een olifant. Een muisje heeft verhoudingsgewijs veel meer oppervlak, huid, dan volume, binnenkant.

Omdat mannen gemiddeld groter zijn, hebben ze verhoudingsgewijs minder oppervlak dan vrouwen. En dus een tragere hartslag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Hier een mooi onderzoek:
"Mean heart rate did not differ between the age groups or genders."
Kortom, er is in dat opzicht geen verschil tussen mannen en vrouwen van gelijke leeftijd.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik las op het internet dat het niet gelijk was?.. http://www.heinpragt.com/manvrouw/manvrouw.php
AWM
14 jaar geleden
Ja, dat zie ik ook. Het enige dat ik kan zeggen, dat ik een echt onderzoek aanhaal, de website waar jij het over hebt is van een politieman. Ik vertrouw mijn bron een tikje meer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik ook nu. Was inderdaad ook de bron even aan het nachecken. Dankuwel!
Dieren en mensen met een groter gewicht (volume) slaan minder snel dan dieren en mensen met een kleiner gewicht (volume)...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mannen zijn wat luier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet perse.
De (rust)hartslag van een getraind persoon is langzamer dan die van een ongetraind persoon. Want per slag zal een getraind hart meer bloed pompen dan een ongetraind.

Uitgaande dat er meer mannen trainen en sporten zou kunnen betekenen dat mannen gemiddeld een langzamer hartslag hebben in rust.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hartvolume van mannen is bijna anderhalf keer zo groot als het hartvolume van vrouwen. Doordat het hele lichaam van mannen vaak groter is dan vrouwen slaat het hart minder vaak. Het hart is groter en kan dus in 1 slag meer bloed rondpompen dan een kleiner hart. Mannen hebben ook een grotere longinhoud dan vrouwen. Hierdoor kan er meer zuurstof naar de spieren gevoerd worden. De spieren hebben zuurstof nodig om kracht te kunnen leveren.