Wat is een effectieve behandeling van bloedend (ontstoken) tandvlees?

Mijn vriend heeft last van ontstoken (bloedend) tandvlees..
Dat smaakt niet lekker!
Ik las op internet dat hij dan extra hard móet poetsen, om de bacteriën kwijt tè raken.
Maar volgens zijn kaakchirurg moet hij juist voorzichtig poetsen..
Hoe zit het nou?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Altijd voorzichtig poetsen, en zorg dat je tussen je tandvlees en je tand poetst, en niet óp je tandvlees (althans, niet hard, massage is een ander verhaal). Mij is dit verteld toen de mondhygiëniste schrok dat mijn tandvlees al zo ver teruggetrokken is.
Om ontstekingen te voorkomen is het belangrijk voldoende vitaminen en mineralen binnen te krijgen, dus genoeg verse of diepvries groenten.
Gebruik de juiste vetten - met name veel omega 6 vetten (linolzuur) en transvet schijnen ontstekingen in de hand te werken, veel mensen weten niet dat Westerse mensen hier veel te veel van binnen krijgen. Denk aan meer omega 3 (EPA/DHA/ALA) en minder omega 6. En het eten van vis, en visolie schijnt tegen ontstekingen te kunnen helpen in het gehele lichaam.
Verder vind ik dat parodontax een hele goede tandpasta is voor sterker tandvlees. Ik heb nooit ontstoken tandvlees. Kost wel wat meer, maar je doet er toch lang mee als je niet te veel tandpasta gebruikt.
Ik kan je zeggen dat ik nooit last heb van ontstekingen sinds ik hier op let.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wellicht is elektrisch poetsen en/of flossen ook iets voor je?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Wat de kaakchirurg zegt en daarnaast ergens mee spoelen.

Ik raad 3% H2O2 aan, liefst foodgrade, maar medical grade is ook goed. (niet doorslikken!!)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voorzichtig poetsen en tandenragertjes gebruiken voor tussen de tanden en kiezen. In het begin zal het misschien wat meer bloeden, maar dat gaat al gauw over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij moet zijn tanden gaan vlossen lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ga naar de mondhygiënist(e). Die geeft instructie en demonstreert hoe je goed poetst doordat men door kleuring laat zien waar hij beter moet poetsen.

Vooral aandacht besteden aan het randje van het tandvlees dat tegen de tanden/kiezen aan zit.

Tandenragertjes in de juiste maat om de voedselresten weg te halen die anders gaan rotten en ontstekingen veroorzaken. Mondhygiënist(e) zegt wat voor dit individuele geval de juiste maat is (i.v.m. verschil in grootte tussen de elementen in de mond).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal mee eens +
Ten eerste met een tandenborstel te poetsen die niet te hard en niet te zacht is, weet niet hoe dat op zo'n verpakking staat, maar medium dus. Poets alleen vanaf het tandvlees naar de tand toe. Altijd van rood naar wit dus. Niet duwen op de tandenborstel. En als de haartjes van de tandenborstel uit elkaar gaan staan een nieuwe kopen.
Verder kan je tandarts een spoelmiddel voorschrijven dat je bij de apotheek krijgt. Spoel elke keer na het tandenpoetsen volgens de gebruiksaanwijzing. Daarnaast dompel je eens per dag de ragertjes (zoals hierboven
beschreven) in een beetje spoelmiddel.
En 2 keer per dag poetsen. Na het poetsen het eerste half uur niks eten of drinken, behalve water. In alles zitten zuren en na het poetsen zijn je tanden kwetsbaarder voor deze zuren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had ook altijd last van bloedend tandvlees. Ben begonnen met iedere dag tandenstokers gebruiken en na verloop van tijd is het overgegaan. De tandarts kan nu in mijn tandvlees prikken wat hij wil!