Een preventieve bodyscan; oplichterij of goede zaak?

Nu doel ik op niet-medisch noodzakelijke preventieve scans en onderzoeken.
Zo'n 20 jaar geleden onderging een familielid zo'n onderzoek, waarna hij van de onderzoekende arts een heel scala aan voedingssupplementen meekreeg. (Uiteraard niet zonder een flinke meerprijs te betalen)
Niet veel later werd hij al schokkend en met hartkloppingen naar het ziekenhuis vervoerd in een ambulance. Vitaminenoverdosis.

Mijn vraag: zijn deze onderzoeken betrouwbaar?
Was dat iets wat alleen vroeger kon gebeuren en wordt er tegenwoordig (beter) gecontroleerd?
Zouden de artsen die zich hiermee bezighouden slechtere uitslagen van zo'n onderzoek geven om hun "gezondheidsproducten" te kunnen slijten?
Alle relevante informatie is welkom.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Mits het een hoogwaardig onderzoek is zonder belangenverstrengeling ben ik er VOOR.
Een week geleden heb ik een goede kennis verloren aan een gesprongen aneurisma.
Die was bij de bodyscan zonder meer tijdig ontdekt.

We laten toch ook onze auto om de zoveel tijd een grote beurt geven om problemen zoveel mogelijk te voorkomen?

Het veel gecompliceerdere lichaam zou ook gerust om de zoveel tijd gescand mogen worden, zolang de belasting van de client en de resolutie van de onderzoeken zelf voldoende zijn om "sluipmoordenaars"te betrappen.
In Duitsland is dat voor 1500 Euro te doen.

Twee keer met je auto voor een grote beurt kost meer.....
Het is- dat geef ik toe - een belachelijke vergelijking.
Mijn doel is slechts mensen bewust te maken dat het complexe lichaam wel degelijk storingen kan hebben die zich te laat en lethaal kunnen openbaren.

Vaker dan een keer in de pakweg drie jaar lijkt me bij gezonde mensen onzinnig.
Heel belangrijk is, dat de interpretatie van de onderzoeken door een geoefend specialist met een bewezen staat van dienst gedaan wordt.

Ook de uitleg naar de client zou door een invoelend specialist moeten gebeuren, zodat geen hypochondrie aangewakkerd wordt.

Met goed op jezelf passen is echter NIETS mis.
Onterechte angst kan dan ook ontzenuwd worden.
Topsporters worden om de haverklap gecheckt, omdat daar een groot commercieel belang in zit.
In mijn optiek is een jonge moeder van een gezin met een gedeeltelijke baan een topsporter.
Je hebt maar een lichaam, daar hangt wel je leven van af.
Zorg er dus goed voor.
Daar past periodieke controle/ flinke check up bij, vind ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Mijn persoonlijke mening is dat je bij dergelijke handelingen gauwer de situatie krijgt dat je iets vindt wat anders geen probleem veroorzaakt zou hebben.

Met andere woorden, het is mijn mening dat als je lang genoeg (of goed genoeg) zoekt je altijd iets zult vinden.

Oplichterij vind ik een te sterke term, hoewel ik die voor het door jou omschreven geval wel zou durven gebruiken, maar ik denk ook niet dat het in de meeste gevallen een goed idee is zo'n scan dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hele punt van een dergelijk onderzoek is juist dat je ziekten of abnormaliteiten vroegtijdig op kan sporen.
Het is niet verkeerd om iets te vinden wat anders (nog een periode) verborgen zou blijven. Denk hierbij aan turmoren of aneurysma's.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ben ik wel met je eens, maar er zijn ook aandoeningen genoeg die onopgespoord zouden blijven zonder scan en die je dan ook geen last zouden hebben opgeleverd, maar als ze alsnog gevonden worden dient er wel actie ondernomen te worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Persoonlijk denk ik dat de meeste aandoeningen wel degelijk invloed hebben op het functioneren van een persoon, en op de lichaamsfuncties.
Dit hoeft niet per definitie heel duidelijk te zijn voor de persoon met de aandoening, maar is nou ook niet bepaald gezond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het blijft lastig met dit soort dingen, maar ik begrijp wat je bedoelt.
Om te beginnen: 'de arts' bestaat niet, het zijn allemaal individuen die toevalligerwijs hetzelfde beroep hebben.
Je kunt daarom niet zeggen dat een bepaalde medische of paramedische handeling oplichterij is of niet. Het is altijd een individuele insteek.

Je kunt je wel afvragen of de belangenverstrengeling hier dik bovenop ligt. Blijkbaar is dat het geval, en daarom kan je als patient beter niet in zee gaan met iemand die zowel de diagnose stelt als de commerciele oplossing aandraagt.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Erg sterk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 vooral voor je eerste alinea. Is een eye-opener!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grappig, ik gaf de plus voornamelijk voor de 2e.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, een totaal goed antwoord dus, volgens ons samen... ;-)
itsme
14 jaar geleden
:-)
Het ligt aan de manier waarop zo'n onderzoek wordt uitgevoerd. Er is niets mis mee om zo af en toe eens je conditie wat kritischer tegen het licht te houden. En voor sommige ziekten wordt niet voor niets preventieve screening uitgevoerd, denk bijvoorbeeld aan het bevolkingsonderzoek naar baarmoederhalskanker.

Dat soort onderzoeken hebben een duidelijke meerwaarde. Om bij het voorbeeld van baarmoederhalskanker te blijven: door preventief onderzoek kunnen gevallen veel eerder opgespoord worden, wat een directe link heeft met de overlevingskans.

Met een 'bodyscan' die bestaat uit een algemene conditiecheck en een verzameling van dit soort preventieve onderzoeken lijkt me niets mis. Net als met een algemene check-up voordat je aan een fysiek inspannende bezigheid (bijvoorbeeld een berg beklimmen of een rigoureus fitnessprogramma starten) begint.

Gaat het om een onderzoek dat er vooral op is gericht om iets te vinden, wat dan ook, waar een pilletje voor kan worden voorgeschreven, is dat een ander verhaal. Mensen zijn geen perfecte robots, dus je vindt altijd wel iets, en voor bijna ieder iets kun je wel wat verkopen.

En ja, in theorie kán dat nu ook nog voorkomen. Alleen omdat iemand ooit wat artsenexamens met succes heeft afgelegd, maakt nog niet dat diegene een heilige is die nooit voor winst in plaats van mensen zal kiezen.

Maar natuurlijk ben je daar zelf ook bij. Ik zou zo'n 'bodyscan', als ik daar al behoefte aan had, bijvoorbeeld nooit uit laten voeren door een arts die zelf ook apotheker is, dus zelf pillen verkoopt. (Denk aan privéklinieken met eigen apotheek.) Als een arts zó direct omzet kan draaien door pillen voor te schrijven, is dat gewoon de kat op het spek binden. Niet dat zo'n arts niet te goeder trouw kán zijn, maar ik zou het risico gewoon niet nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je, goed antwoord! +
Wanneer ik jouw vraag lees, geef je zelf eigenlijk al het antwoord. Wanneer mensen hierdoor een gevaar lopen, oplichterij!

Maar er zullen heus goede instellingen zijn die zich hier mee bezig houden, een kwestie van sceptisch zijn en je goed laten informeren.