Is een haaranalyse een goede manier om uit te vinden of je (teveel) schadelijke stoffen in je lichaam hebt?

Schadelijke stoffen als zware metalen, of een teveel of tekort aan vitaminen en mineralen; kan men deze echt aantonen in menselijk haar?
Of is er een betere manier om dit te onderzoeken?

Toegevoegd na 8 uur:
Heeft iemand ooit zelf een haaranalyse laten doen?
En heeft iemand enig idee waar je dit het beste kan laten doen?

Zo las ik over een onderzoek waarbij het haar van een gezonde vrouw naar zes verschillende laboratoria werd gestuurd.
Elk laboratoria gaf een andere uitslag, en één kwam met het verhaal dat de vrouw heel veel schadelijke stoffen in haar lichaam zou hebben.
Bleek dat ze bij dat laboratoria het haar niet eerst wasten.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hm, goede vraag...

Het beste antwoord

Ja is een hele goede manier, je kunt alles aflezen uit haarmonsters... Ja dat kan men allemaal aantonen in menselijke haren... In feite kan men dit uit alles van je lichaam halen, maar een haar is ideaal, omdat het zo makkelijk af te nemen is, je hoeft niets levends te offeren en hoeft er dus ook niets te herstellen of te genezen na de afgifte van het monster...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank!

Andere antwoorden (3)

Klopt, veel stoffen hopen zich op in je haar, daarnaast blijven die stoffen ook lang aanwezig, zodat men lang kan terug kijken. Bijvoorbeeld bij drugsonderzoeken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja klopt in haren kunnen ze veel terug vinden.

Maar een analyse v.w.b. echt schadelijke stoffen is heel duur en wordt niet uitgevoerd door de plaatselijke kapper ook al adverteren kappers daar soms mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn stoffen die je in het haar kunt analyseren. Bij mensen die vergiftigd zijn door... ( kom niet zo gauw op de naam.) is dit na te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Arsenicum?