Heeft benedengemiddelt iq ook nog een andere naam?

En dan bedoel ik zoals iq onder de 70 licht verstandelijk beperkt is ... en ik wou graag weten wat de gevolgen zijn als je iq benedengemiddelt hebt .. maar op die naam kan ik niet veel vinden ... dus kan iemand me helpen ;)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.8K

Antwoorden (2)

Nee, daar is geen andere term dan benedengemiddeld voor te vinden. Het heeft dan ook geen speciale gevolgen. Het betekent alleen dat zo'n persoon een IQ tussen de 80 en de 90 heeft, en daarom wat meer moeite heeft om iets aan te leren dan mensen met een hoger IQ-cijfer. Maar de persoon kan net zo goed zelfstandig in de maatschappij functioneren als ieder ander die niet verstandelijk beperkt is.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat geld toch niet voor iedereen ??
dat gwn functioneren ?
ik vind op internet wel mooi dingen van hoogbegaafd waarom niet van benedengemiddelt ?
Amadea
11 jaar geleden
Omdat hoogbegaafden uitzonderlijk zijn, en vaak iets heel speciaals kunnen. Terwijl veel mensen benedengemiddeld zijn en er niet op de een of andere manier uit springen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hmm jammer dat er niks over op internet staat :(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoogbegaafd begint pas bij een IQ hoger dan 130. Dus 30 boven het midden. Er is ook genoeg te vinden over meer dan 30 onder het midden (dus 70 en lager). Beneden gemiddeld is helemaal niet zo uitzonderlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn inderdaad hoogbegaafden die helemaal niet alleen kunnen functioneren in de maatschappij maar goed dat was de vraag ook niet.
Amadea
11 jaar geleden
Mijn reactie was bedoeld om op de reactie van leeuwtjuh te reageren. Het staat niet in mijn antwoord, Geus, dus is het niet rechtvaardig om mij daar op af te rekenen. Leeuwtjuh vindt het raar dat op internet verhalen over hoogbegaafden staan, en er niks te vinden is over benedengemiddeld begaafden. De reden daarvan is dat die hoogbegaafden, waar verhalen over op internet te lezen staan, iets speciaals kunnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke dus beneden kan nisk speicaals .. ik wil hoog begaafd zijn :(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus het komt daar door niet dat ik soms raar grof boos reageer ? en waarom vind je wel dingen over zwakbegaafd is toch ook niet dat ze iets 'speciaals' kunnen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee Amadea, ze kúnnen niets speciaals maar ze zijn in dermate afwijkend dat je daar tips voor nodig hebt. Precies zoals zwakbegaafden. Leeuwtjuh: je bent gewoon normaal, niet zwakbegaafd, niet hoogbegaafd dus wees blij dat er niets te vinden is. Kijk naar je kwaliteiten en doe daar wat mee en kijk naar je tekortkomingen en doe daar wat aan!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Raar dan dat mensen dat zeggen ... maar waarom staat internet vol met zwakbegaafd .. hoogbegafd vb en niet met beneden gemdidelt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat het te weinig afwijkt van het normale Leeuwtjuh!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jammer
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik wil ook speciaal zijn .. ofzo zoals hoogbegaafd .. dat je er iets over kan lezen ofzo
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben beneden gemiddeld en ben heel speciaal ! Haha, het is maar wat je ervan maakt. Ik zeg maar zo, een IQ is een cijfer. Een EQ, DAT is wat je nodig hebt in de maatschappij
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou beide eigenlijk Ytje....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben niet speciaal :D
Lastige vraag want er is ten eerste al onduidelijkheid over de IQ waardes. Wat is beneden gemiddeld? Soms kom je tegen: van 80-89 maar ook van 70-85.

En toch vind ik regelmatig de term 'zwakbegaafd' terug al vinden veel mensen dat die naam niet van toepassing is. Toch geef ik hem omdat ik het kan vinden en wellicht helpt dat jou verder (twee bronnen):

"Van 85 tot 115 spreek je van een normaal IQ. Boven de 115 is het IQ bovengemiddeld en boven de 130 spreek je van hoogbegaafd. Een IQ onder de 85 is beneden gemiddeld maar wordt ook wel zwakbegaafd genoemd. Een IQ tussen de 70 en 50 wordt licht zwakzinnig genoemd"

"Voorgesteld wordt om de groep individuen met een IQ tussen 80 en 89 (ondergrens 79.5) aan te duiden als beneden gemiddeld. Dit betreft weer 15.7 procent van de populatie. De term zwak begaafd die door Kievit et al. (1996) en in de Engelstalige literatuur wordt gebezigd kan gemakkelijk worden verward met zwakbegaafd, een term met een heel andere betekenis/connotatie. In de DSM-IV wordt de groep met een IQ-score tussen 70 en 85 wel aangeduid met zwak begaafd, nog een reden om deze terminologie niet te hanteren voor de groep individuen met een IQ tussen
80 en 89."

Als je dus aanhoudt dat tussen 80-89 beneden gemiddeld is dan is de term zwakbegaafd niet van toepassing. Als je 70-85 aanduidt als beneden gemiddeld dan wordt deze term wel gebruikt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Derde bron:
Zwakbegaafd: IQ 70/75-85/90.
Lichte verstandelijke handicap: IQ 50/55-70.
Matige verstandelijke handicap: IQ 35/40-50/55.
Ernstige verstandelijke handicap: IQ 20/25-35/40.
Diepe verstandelijke handicap: IQ lager dan 20/25.

Vierde bron: zwakbegaafden kúnnen moeite hebben met:
• kunnen redeneren
• plannen maken
• problemen oplossen
• taal kunnen begrijpen en spreken
• abstract denken
• leren van ervaringen
• relaties kunnen leggen
• overeenkomsten en verschillen opmerken
• ruimtelijke oriëntatie
• informatie opslaan in geheugen en daar weer uit kunnen halen
• bestaande kennis in nieuwe situaties kunnen toepassen
http://plazilla.com/een-laag-i-q-jammer-dan-zoek-het-straks-zelf-maar-uit

Het is niet zo dat zwakbegaafden dit helemaal niet kunnen. Vaak kunnen zij een aantal punten wel onder de knie krijgen, maar dit kost hen heel wat meer moeite dan mensen met een normale intelligentie. Natuurlijk is er ook sprake van niveauverschil binnen deze groep.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
is 81-90 .. zwakbegaaf of beneden gemiddelt ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar verschillen dus de meningen over Leeuwtje. Zie mijn bronnen.
Men wil de term zwakbegaafd eigenlijk niet zo gebruiken, het heeft een te grote lading maar er zitten dus bronnen bij die dit wel zo noemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik word er gek van enne keer staat er dit en dan staat er dat ;S
hoe weet je nou wat het werkelijk is
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Overigens is er dus geen EN zwakbegaafd EN benedengemiddeld. De vraag is WAT benedengemiddeld is maar als ze het daarover eens zijn mag je ook de term zwakbegaafd gebruiken. Beneden gemiddeld klinkt gewoon stukken beter maar over zwakbegaafd is wel meer informatie te vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus het is bijde eigelijks ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap hem :D ik geloof de site van rijksoverheid want er staat een stukje over dat het in de dsm 4 staat en dat geloof ik best :D
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou mooi! Een IQ getal is niet een vaststaand feit, een andere keer kun je zo 10% meer of minder halen.