Wat kan helpen als je de hik hebt?

Ik hik erg vaak en soms wel een half uur... krijg dan last van m'n buik en word er moe van.. heeft iemand misschien een tip zodat de hik eerder weg gaat? water drinken helpt mij niet en adem inhouden ook niet :S of moet ik wachten tot de hik weer eens weg is...? iemand een idee?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Misschien is hij al eens genoemd; ik heb niet alles gelezen

Gaan staan en je bovenlijf helemaal in laten zakken. Hierdoor dwing je onder andere je longspieren om te ontspannen. De hik is een soort spasme > dat kun je onderdrukken door zuurstoftoevoer te remmen (adem inhouden, maar dat werkt kennelijk helaas niet) of door de spieren op die manier half buiten werking te stellen.

Wat mij ook altijd heel erg helpt is om het volledig te negeren. Concentreer je bijvoorbeeld heel erg op je voorhoofd, of ga huiswerk maken. Zolang je brein geen of weinig signalen ontvangt zal het zich ook minder bezig houden met het sturen van die spieren.

Als je er echt last van krijgt kun je geblesseerd raken. Haal er wanneer je het zat bent een huisarts bij.

Veel succes! Beterschap!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (20)

Er zijn eventueel medicijnen tegen de hik. Als je er zoveel last van hebt kun je misschien eens langs de huisarts gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die huisarts? Er is echt medicatie voor die werkt. Al dan niet gevoelig middenrif. Oude vriendin gebruikte het, hielp haar. Ik weet helaas niet meer wat het was.
Iemand moet je laten schrikken!

Toegevoegd na 10 minuten:
Maar wellicht toch beter even langs de huisarts.
14 jaar geleden
je moet krom gaan staan en over de kop een slokje water drinken, dat helpt vaak.
of laten schrikken
14 jaar geleden
je adem inhouden en dan 3x slikken. Het is best even lastig, maar het werkt over het algemeen wel.

schrikken helpt ook, maar ja als je alleen bent is dat best lastig ;-)

lijkt me wel heel vervelend, helemaal als het zo lang aanhoudt. Ik hoop dat je een goeie tip vindt die helpt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een truukje dat mij altijd helpt:
Een glas drinken leegdrinken met superkleine slokjes.

Hikken is een overprikkelde middenrifspier. Door kleine slokjes te nemen masser je die spier en ontspant ze. Waar of niet, mij helpt het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Adem inhouden werk als een speer bij mij hoor. Misschien doe je het niet lang genoeg. Je gaat echt niet dood hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gebruikt mijn oma's tip eens:
kleine slokjes water drinken en aan een wit paard denken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het klinkt misschien stom maar als je aan iemand vraagt wat ie de vorige dag gegeten heeft en de dag ervoor is ie zo met zijn aandacht ergens anders bij en is meestal wanneer die antwoord gegeven heeft de hik over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf heb ik ook altijd verschrikkelijk last van de hik, soms wel voor dagen.
Nu ben ik zangeres en het gebeurde me een keer dat ik nét voor ik het podium op ging overvallen werd door een hik bui... (Nou, probeer dan maar te zingen...)
Ik liep naar de bar en vertelde de eigenaar dat ik de hik had, en deze pakte een schroevendraaier, zette hem met de metalen kant in een glas water en vertelde dat ik het op moest drinken.
Na hem even raar aan te hebben gekeken deed ik maar wat hij zei waarna mijn hik direct voorbij was.
Ik heb alles al geprobeerd, maar niks anders helpt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh, trouwens, ik loog.
Meditatie helpt ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heel diep inademen, en dan niet gewooon diep, maar dat je het in je borst voelt, en dan 20 seconden aanhouden ofzoiets, maar ook niet zolang dat je flauwvalt hoor!
groetjes jamie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als iemand je heel indringend aankijkt in je ogen. Dat helpt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga zitten op een gemakkelijke stoel.
Je voeten vlak op de grond iets uit elkaar.
Plaats je handen op de knieën.
Ontspan je.
Laat alles los en sluit je ogen.
Voel de spanning uit je schouders en nek wegvloeien.
Laat alles los........los...........los...........
De hik is nu weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja. +1
De hik lijkt z'n ontstaan te hebben door "valse lucht" vorming in het middenrif gedeelte!
Oplossing: gewoon......boeren of boertjes laten. Mocht je niet makkelijk kunnen boeren dan drink je (koolzuurhoudend) water of frisdrank.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Suikerklontje opknabbelen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.Langdurig de adem inhouden en tegelijkertijd je nek uitrekken

2.Prikkeling van het zachte gehemelte met een wattenstokje

3.Water drinken met een rietje, terwijl je je pinken in je oren steekt

4.Een voetmassage

5.Iemand laten schrikken

6.Op je kop een glas water drinken

7.Een orgasme krijgen

8.IJs eten of met ijswater gorgelen

9.Veel praten

10.Rustig via je neus inademen en via je mond uitademen

11.Aan je tong trekken

12.Ademen in een plastic zak

13.Met je mond en neus dicht proberen te ademen

14.Druk uitoefenen op het gebied boven je oogkassen

15.Een eetlepel suiker droog wegwerken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
optie 6 en 7 tegelijk ook effectief?
als mijn kleindochter de hik heeft zegt ze...hikkerdepikker de pauw ik geef de hik aan jou
..als ik jou was zou ik naar de huisarts gaan er zijn medicijn voor
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik de hik heb kijk ik even in de spiegel, en dan heel goed kijken. Als ik dan in de gaten krijg hoe ongelooflijk lelijk ik ben, hik ik een jaar lang niet meer.
Maar ja, als je mooi bent heb je een probleem!
Kijk dan maar liever naar de oplossingen die anderen aangedragen hebben.
Wel is het zo dat het bij mij vanzelf overgaat in een korte tijd als ik er geen aandacht aan besteed, laat gewoon maar gaan, en doe even iets leuks. Het hoort gewoon bij het leven.

Ook roken moet je dan zeker niet doen!

Ik weet dat de hik hebben vervelend is, maar we doen het allemaal op z,n tijd.

Duurt het te lang, vraag dan zeker je huisarts of apotheek om advies. Dit lang duren is rekbaar, ik zou zeggen als het geen pijn doet een dag. Word het erg pijnlijk eerder.
Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het gaat er om dat je even aan iets totaal anders denkt, dit is waarom bij sommige mensen bijvoorbeeld schrikken er goed werkt, of je adem inhouden. Wat dus het middel zou moeten zijn wat jij nodig hebt is íets waar je met al je gedachten bij bent.
ik las even wat antwoorden en de beste leek mij je adem inhouden en dan 3x slikken, ik heb het zelf even gedaan en het vergt zeker concentratie en je denkt even nergens anders meer aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
op je kop gaan staan! Das wel moeilijk, maar t werkt wel!;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga hardlopen even of even sterk inspannen... Dan kan door de veel sneller ademhaling de hikprikkel niet doorkomen... En dan stopt het snel weer...