Veel water is bevorderlijk voor de stoelgang. Als je een beetje verstopt zit, is het goed om een paar glazen water te drinken, binnen een paar uur kun je dan vaak weer naar de wc.
Daarnaast is een gezond, vezelrijk voedingspatroon ook bevorderlijk voor de stoelgang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is bij mij nog nooit gelukt hoor.
Cryofiel
14 jaar geleden
Ligt eraan *wanneer* je dat water drinkt. Als er al een dikke harde "klont" vlak voor de anus zit, die er niet uit wil omdat je nog niet genoeg druk kunt opbouwen en omdat het pijn doet, is drinken te laat. Als de verstopping dieper van binnen zit (kan ik me persoonlijk niet voorstellen, maar er schijnen mensen te zijn die hier last van hebben), kan water drinken wel helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij helpt water drinken altijd erg goed. Het maakt dan niet uit wanneer ik het drink. Als ik binnen een half uur 3 grote glazen water drink, kan ik een paar uur later naar de wc. De verstopping zit dan wat dieper.
Als de verstopping echt al in de endeldarm zit (voor de anus) heeft water drinken geen effect, dat klopt. Maar aangaande de vraag of water drinken effect heeft op de stoelgang: ja, over het algemeen wel. Mijn ervaring is dat het erg goed helpt.
Cryofiel
14 jaar geleden
Yep, zo ken ik het ook - maar dan alleen uit de theorie. Dat gevoel dat er ergens "dieper" een verstopping zit, ken ik niet. Althans, niet uit eigen ervaring. Wel van horen zeggen natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken het wel... erg vervelend is dat. Dikke buik, dagenlang niet naar de wc kunnen.
Het beste is dan om naast veel te drinken, ook veel vezels te gebruiken en proberen veel te bewegen. Het is en blijft een combinatie dat het beste werkt tegen verstopping.
Overigens neem ik af en toe ook wel eens een laxeertabletje van de drogist. Helpt ook goed.
Cryofiel
14 jaar geleden
*Dagenlang* niet naar de WC kunnen? Ik heb me altijd afgevraagd hoe dat kan. Lijkt me ongelooflijk pijnlijk. Ik ga (moet) meestal twee keer per dag. Soms iets vaker. Heel af en toe heb ik aan één keer per dag genoeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tja... hoe het kan, ik weet het niet. Misschien een verkeerd eetpatroon een of twee dagen gehad. Is niet altijd te achterhalen. 2x per dag heb ik niet hoor, 1x of om de dag. En als het dus helemaal niet lukt soms 3 of 4 dagen niet. Veel buikpijn dan, steken en opgezet. Maar goed, over het algemeen is het dan ook zo weer opgelost, bij mij tenminste. Mijn schoonvader heeft dagelijks medicijnen nodig omdat het anders niet op gang komt... dan heb ik niks te klagen :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel, denk eens aan bejaarden (vlinderr daar reken ik jou niet onder hoor;))
Zeker bij oudere mensen komen verstoppingen heel vaak voor, weinig bewegen, weinig drinken, want dan moet je maar naar de wc en ik loop al zo moeilijk. Of mensen die in een rolstoel zitten waardoor ze weinig beweging hebben, ook bij deze mensen is verstopping of tenminste problemen met de stoelgang bijna standaard. Verder heeft iedereen een eigen stoelgang 'patroon' voor sommige mensen is 1 maal per drie dagen normaal, als dat zonder problemen verloopt is dat ook verder geen punt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt nelly3. Ik heb 8 jaar met gehandicapten gewerkt, en ook deze mensen hebben vaak problemen. De meesten krijgen een onderhoudsdosis movicalon, omdat het anders niet of nauwelijks op gang blijft.
En dank je hoor dat je mij niet onder de bejaarden rekent haha. Morgen jarig... voel me al aardig bejaard soms op mn 27e ;)

Andere antwoorden (7)

Nee dat heeft geen invloed op de stoelgang, op het plassen weer wel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
ALLES zeg je fout, alleen maar omdat je graag minnetjes wilt hebben. Nou vooruit dan maar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van dat plassen weet ik wel. Net als bij een lopende kraan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch bedankt voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het heeft wel degelijk invloed op de stoelgang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het hier met Xinix eens.
Voldoende (dus niet te weinig) drinken heeft een positieve invloed op de stoelgang.
Alles wat je meer drinkt dan voldoende gaat naar je blaas. Als veel drinken wel op je stoelgang zou werken, zou het dus dun moeten worden.
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@penny XiniX is het hier toch niet mee eens...
Voor een goede stoelgang heb je inderdaad water maar ook gezond eten, fruit kiwi's nodig maar lichaamsbeweging helpt hier ook bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen water heeft weinig invloed op je stoelgang of je moet wel héél erg veel water drinken. Om een goede stoelgang te creëren kun je beter gewoon veel vezels en fruit eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn oma nam 's ochtens vóór ze wat at een glas warm water om de handel op gang te helpen en dat hielp prima....
Maar of dat nou aan het water ligt of ook met koffie kan, of dat het aan het moment ligt of aan de temperatuur van het water, weet ik niet. En oma kan ik het niet meer vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja! Je hebt vocht nodig in je darmen om de stoelgang te bevorderen.

Wanneer je een 'verstopping' hebt, dat is een ander verhaal, maar ook dan is vocht nodig naast vezelrijk voedsel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Je darmen hebben vezels nodig om hun werk te doen, geen water.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee,dat heeft weinig invloed. Wat wel mogelijk is,dat het de boel lekker smeuig houdt.