Ik zit in de ziektewet via het uwv, kan ik dan wel vrijwillegers werk gaan doen ?

Ik wil wat vrijwillegerswerk gaan doen, (ben niet lichamelijk ziek) maar ben bang dat het uwv gaat zeggen dat als ik dat kan, dat ik dan ook gewoon werk weer kan gaan doen. Ik zit al een half jaar thuis en heb geen sollicitatie plicht. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik wil gewoon een beetje mijn dagen doorkomen, helpt naar mijn mening ook weer bij mijn herstel. Weet dat ik het ook kan navragen bij het uwv zelf, maar ben benieuwd of iemand dit herkent of er iets van weet?

Toegevoegd na 17 minuten:
ik heb geen werkgever meer, dus zit niet via werk in ziektewet.

Toegevoegd na 45 minuten:
Nog even voor de duidelijkheid, mijn problemen liggen in de psychische/depresieve richting. ben dus niet echt lichamelijk ziek. Denk dat ik op zich wel weer werk kan zoeken, vind het zelf ook gewoon moeilijk om te zeggen of ik gewoon werk weer aankan.

Toegevoegd na 47 minuten:
het gaat er nu dus om dat ik vw wil gaan doen om een beetje mijn dagen door te komen en weer onder de mensen, iets te doen te hebben.

Toegevoegd na 16 uur:
Iedereen die geantwoord heeft hartelijk dank !! Heb er zeker wel wat aan gehad, binnenkort heb ik een afspraak met het uwv, dankzij jul;lie antwoorden denk ik dat het beter is om het daar eens goed na te vragen. Dus nogmaals dat jullie de moeite namen om te antwoorden.

Toegevoegd na 16 uur:
oops...laatste zin moet nog ergens dank tussen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Ik denk dat het voor jezelf en je herstel heel gunstig kan zijn als je weer een beetje onder de mensen komt en het geeft een fijn gevoel om iets te kunnen betekenen voor anderen. Het feit dat je er over nadenkt om vrijwillegerswerk te gaan doen óf weer voorzichtig aan op pad te gaan voor een baan, geeft aan dat je langzaam weer op begint te krabbelen. Het kan voor jezelf veel rust geven om het eerst te gaan proberen via vrijwillegerswerk, je zit dan niet echt vast aan een contract omdat je een tijdsduur af kunt spreken om te kijken hoe het je bevalt. Ik zou het persoonlijk wel navragen bij het UWV en daarbij je motivatie geven waaromje het in eerste instantie op deze manier zou willen proberen. Misschien krijg je hulp van een maatschappelijk werker, psychotherapeut of psychiater, die je initiatief zou kunnen bevestigen voor het UWV, op deze manier sta je in ieder geval sterker in je argument om het eerst op deze manier te gaan proberen. Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Daar kan ik niets over zeggen, je kunt hiermee beter naar het uwv stappen, dan kunnen ze dat jou precies vertellen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou ik niet doen, is voor hun een reden om je gelijk weer aan het werk te zetten, en je weet je moet alles aanpakken. Als je toch info wil kun je dat beter met een vakbond bespreken. Iedergeval in eerste instantie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou het zeker even met het uwv opnemen. Misschien is er ook een mogelijkheid om enkele uren per dag te werken op je 'gewone' werk. Weer beginnen met werken betekend niet altijd dat dit gelijk weer 100% is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is geheel afhankelijk wat je mankeert. Indien het ertoe bijdraagt aan je herstel dan zullen ze er niet negatief tegenover staan.
Wellicht dat je eerst met je behandelend arts kunt overleggen en kijken of hij/zij een verklaring kan afgeven dat het beter voor je herstel is om een paar uurtjes in de week iets te gaan doen en je onder de mensen begeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vindt in het UWV een goede partner als je poogt weer gezond te worden.
Er is een groot verschil tussen vrijwilligers werk, waar je je mentale weerbaarheid verder en wellicht sneller zult herwinnen dan achter de geraniums.
Het UWV (dwz. de keuringsarts) zal als het niet goed mogelijk is of minder kans geeft op spoediger herstel via arbeidstherapie in de huidige werkkring, je wellicht steunen.
Als je duidelijk uit kunt leggen dat je niet klaar bent om op je oorspronkelijke werkplek terug te keren maar meent dat een geheel andere plek met minder verwachtend en minder verplichtend karakter je sneller mentaal zal doen herstellen om je originele werk weer op te pakken, open staan voor eigen initiatief.
Ik heb veel met het UWV van doen ( gehad)
en ze hebben mij overtuigd van een integere instelling.
Er is veel meer mogelijk dan veel mensen denken.
Helaas zien mensen het UWV als tegenstander, terwijl ze in wezen hetzelfde doel nastreven als een goede werknemer, weer gezond en met plezier aan de slag.
Ik zou dus zeker een afspraak maken , maar
maak vooraf voor jezelf helder waarom je via vrijwilligerswerk sneller/ beter op zult knappen dan via arbeidstherapie bij je huidige werkgever, omdat ze daar geheid mee zullen komen.
Veel succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is goed dat je er voorzichtig mee bent, en het niet onmiddellijk bij het uwv zelf gaat vragen. Je mag uitsluitend vrijwilligerswerk doen met toestemming van het uwv(dit weet ik vrij zeker), en dan zou ik zelf met iets aankomen, bv: ik mag daar endaar wat helpen, zonder betaling.

Verder is er altijd de mogelijkheid om op basis van reintegratie begeleid weer terug te keren in het arbeidsproces. Hetzij terug bij je oude werkgever, hetzij elders, maar dan met begeleiding van het uwv.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in jouw plaats zou ik dat niet doen want dat zou betekenen dat je dus wel kan werken..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zegt dat het UWV gaat zeggen "dan kun je ook gewoon werk doen". Maar is dat ook niet zo dan? Ik weet natuurlijk niets van je problemen, maar het lijkt mij, dat als je vrijwillegerswerk kan doen, je ook een in een normale baan kan functioneren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het op zicht een goed initiatief is maar wel een plan wat je heel goed moet overleggen met het UWV.
Het vrijwilligers werk mag namelijk jouw ziekte ( want dat is het wel) niet beïnvloeden.
Dus op naar je begeleider en leg hem/haar dit voor.
Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In mijn direct nabijheid heb ik precies zoiets meegemaakt.

Deze persoon verkeerde in exact dezelfde situatie als jij; geen sollicitatieplicht, lichamelijk gezond en psychisch/depressieve klachten.

Hij heeft zijn vraag voorgelegd aan zijn re-integratiecoach (ik weet niet of jij er één hebt, zoniet probeer dan bij het UWV zo iemand te spreken te krijgen) en deze heeft 100% meegewerkt, aangezien men het daar prima vindt als je je weer onder de mensen begeeft en daardoor op termijn weer aan de slag kan.
Het staat zelfs op hun site, zie eerste bron.
Voor meer informatie over dit onderwerp, zie tweede bron.

Je zult echter wel zelf actief moeten zoeken (zie daarvoor de derde bron), dat doet het UWV niet voor je.
Als je vervolgens iets vindt, meld je dat bij hen, zij houden het tegen het licht en je krijgt vrij snel (in bovengenoemd geval dezelfde dag)

Veel succes, mijn kennis heeft hier heel veel aan gehad!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt altijd contact opnemen met het uwv,deze instantie staat best wel voor veel dingen open.
Verder zou je jezelf kunnen aanmelden bij een vrijwilliggers centrale,alleen maar om weer onder de mensen te komen,en wat te doen te hebben.
Het gaat erom dat je weer onder de mensen komt,en je dagelijks arbeidritme weer een klein beetje oppakt.
Wij bij ons bedrijf werken veel met het soort mensen dat opnieuw in het arbeidsproces intreed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zou gewoon vrijwilligerswerk gaan doen, en verder geen slapende honden wakker maken.
Rieneke1
14 jaar geleden
Ik denk dat Het UWV zal toe juigen dat je vrijwilligerswerk wilt gaan doen, dit onder het mom van werken op therapeutische basis.

Ga gewoon eerst even een praatje maken bij het UWV

Als je meer wilt weten kun je mij een privémailtje sturen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik werk wel als vrijwilleger en dat is bekend bij uwv ! ik loop al jaren met paniek aanvallen .ben nu 49 jaar maar loop al thuis vanaf 1996..2 x gekeurt en beslist dat ik niet normaal werken kan ..ik werk waneer ik een goede dag heb en doe wat ik leuk vind ..op een dieren asiel ..de hele dag met honden bezig zijn ..je doet toch iets voor je uitkering denk ik dan ..dus leg het uit aan het uwv ..van dagen in huis zitten word je niet beter van !! sterkte !!!