Hoe ga je om met een vriend waarvan je ziet dat die door zijn gedrag dierbaren en vrienden aan het verliezen is maar dat maar niet wil zien of horen?

En waarvan jij weet dat het echt wel een doodgoed persoon is, het beste met iedereen voor heeft maar gewoon niet de tact en mogelijkheid tot goed communiceren heeft..Ik prik daar zelf nog altijd door heen maar zie ook dat zijn wereldje steeds kleiner word en dat hij daar ergens toch wel wel last van heeft..hij bedoelt het immers allemaal niet zo verkeerd..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Uit alle reacties tot nu toe krijg ik de indruk dat deze persoon autistische trekken heeft. Jij hebt dat door, jij kijkt daar doorheen. Anderen zien slechts de oppervlakte. Bij autisten is die oppervlakte op het eerste gezicht bot, afwijzend, in zichzelf gekeerd.

(Deze persoon hoeft niet een "echte" autist te zijn. Ik gebruik slechts het woord autist omdat dat eenvoudiger is dan steeds te moeten schrijven over "iemand met een psycho-sociale stoornis die zich bevindt aan de lichte zijde van het autistische spectrum".)

Als hij inderdaad een lichte autist is, is het belangrijk dat jij hem zoveel mogelijk bij dingen betrekt. Vooral bij intermenselijke activiteiten.

Nodig hem uit op een etentje, ook als daar nooit een uitnodiging tegenover staat. Nodig hem uit op een feestje, zodat hij in contact komt met andere mensen. En: zodat die andere mensen in contact komen met hem.

Als je de mogelijkheid hebt, probeer dan jouw andere vriend(inn)en wat te pushen om deze persoon ook uit te nodigen wanneer zij een feestje geven. Vertel er zonodig open bij wat jouw indruk is, en dat hij alleen maar onaardig lijkt omdat hij nu eenmaal erg onhandig is op sociaal gebied.

(vervolg in reactie)
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Daar ga je niet mee om, maar laat je zitten, als hij zijn vrienden aan het verliezen is, dan hoor ik daar toch ook bij... Hoe kan hij nu slagen in het verliezen van zijn vrienden als ik vriend blijf? Dus laat hem vallen, net als de rest... Pas als hij alleen is, vallen de schellen van zijn ogen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
of je geeft een goeie reactie, kan natuurlijk ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
of je geeft een keer een goeie reactie, kan natuurlijk ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kom op Xinix..dat is zelfs voor jou erg kort door de bocht deze keer.. je laat toch niet zomaar iemand vallen omdat je ziet dat die fouten maakt? Stel dat ze dat bij mij ook hadden gedaan, dan was ik erg eenzaam geweest nu.. ik ben blij dat er vrienden zijn gebleven die door dik en dun hebben gekozen voor me.. Ik wil deze vriend graag blijven steunen en zoek nu een manier om dat te doen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vrienden die probeer je te helpen hoor xinix!!!
als iemand problemen heeft probeer je die op te lossen,
dat betekent niet dat jij eraan onderdoor moet gaan.
maar je gaat tog niet bij het minste of geringste je vrienden laten vallen?
onzin
groetjes jamie
Ik ben bang dat er niet meer in zit dan een goed gesprek. Als dat niet helpt dan zal hij het verder zelf moeten uitzoeken. Hij is oud en wijs genoeg om dit uiteindelijk zelf te moeten veranderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij ben je een spiritueel persoon. Anders laat dit antwoord maar zitten.

Die persoon wil iets leren in dit leven. Het is niet aan jouw om zijn leringen anders te maken.
Als jij zijn gedrag benoemd, zal hij waarschijnlijk of helemaal niets zeggen, of zichzelf verdedigen. Hij wil het kennelijk niet horen. Het is dan ook niet aan jouw om hem op een ander pad te brengen.
Als hij nog jong is, zal hij zijn eigen pad wel vinden. Jij bent niet de juiste persoon hiervoor. Hij zal iemand anders ontmoeten die hem daarbij kan helpen om te vinden wat hij zoekt.

Ik snap dat jij bang bent dat jij de volgende bent. Geloof me, het is beter ook voor jouw. Jij hebt een voorbeeld in levende lijve gezien hoe het niet moet. Dit zal jouw de rest van je leven nog bijstaan en je helpen met jouw taak. Kennelijk heb jij het moeten aanschouwen, met die helderheid dat jij ziet wat er gebeurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Hier geloof ik ab-so-luut niet in - wat een onzin! Deze persoon wil helemaal niets leren. Ik ken hem niet, maar ik denk dat er een goede kans is dat deze persoon graag vrienden *wil*, maar geen idee heeft wat hij verkeerd doet. Hij merkt natuurlijk wel dat het steeds maar niet wil lukken, hij merkt dat zijn kringetje steeds beperkter wordt, dat mensen hem ontlopen. En hij begrijpt er niets van. Hij probeert het zo hard, hij is zo enorm van goede wil. Hij WIL wel, maar hij KAN niet. Ik ken een paar van die gevallen in mijn heel directe omgeving. Eén geval is gediagnosticeerd met Asperger, een andere is ronduit autistisch. Dan zijn er nog wat mensen van wie ik het sterke vermoeden heb dat ze ook iets Asperger-achtigs hebben. Allemaal in- en in-goede mensen. Allemaal mensen die graag willen, die goed willen doen, die vriendelijk willen doen. Maar dat niet kunnen, hoe hard ze het ook willen. Op de één of andere manier proberen ze vriendelijk te zijn, maar missen ze nét de juiste snaar, en komen ze daardoor juist wat (wereld)vreemd over, of opdringerig, of kunstmatig. Als jij dan al deze personen beschrijft als zielen die "iets willen leren" en daardoor "deze ervaringen opzoeken", dan word ik kwaad. ALS deze personen al iets willen leren, dan is dat hoe ze op een natuurlijke manier met anderen omgaan. Dat, en niets anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel, het is mijn levensopvatting. Dit noem ik onder spiritualiteit.
Jij bent niet in dit opzicht spiritueel. Dus heb jij andere opvatting. Even 1 ding. Jij kan niet voor een ander denken wat hij zou willen leren. Als jij dat doet, dan is dat jouw mening wat een ander zou moeten leren. Daar zit een verschil in.
Cryofiel
14 jaar geleden
In jouw antwoord lees ik juist dat jij degene bent die zegt dat deze persoon iets wil leren. En dat er een "bedoeling" zit achter zijn gedrag. Dat hij zich zo gedraagt *omdat* hij graag iets wil leren. Je doet een hoop uitspraken over die persoon die je helemaal niet kunt doen. Die je niet mág doen. Ik lees in jouw tekst dat je jouw beeld projecteert op die persoon. Ik ken een aantal personen die aan de beschrijving voldoen, van wie ik weet dat je jouw beeld beslist *niet* op hen mag projecteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg helemaal niet wat hij wil leren. Het enige is dat ik zie DAT hij iets wil leren.
Ik weet niet WAT hij wil leren. Maar zijn gedrag zegt dit. En iedereen wil iets leren. Dat is universeel. Ook jij wilt iets leren.
En dat in mijn levensopvatting dat iedereen een taak heeft voor dit leven, en daarvoor vaardigheden opdoet in dit leven. Welke tekst is dat dan? Ik schrijf dit antwoord naar de vraagsteller toe. Niet naar jouw personen die je kent.
Cryofiel
14 jaar geleden
Ik las uit je tekst dat iemand die zijn vrienden afstoot, dat doet omdat hij iets wil leren. Ik zie dat mensen in mijn directe omgeving die een sociale stoornis hebben, alleen maar willen leren hoe ze met anderen moeten omgaan. Ik zie geen hogere bedoeling achter hun sociale handicap. Jouw bewering komt op mij over alsof je tegen iemand die wordt geboren met een klompvoet, zegt dat daar een bedoeling achter zit, dat die persoon daar iets van moet leren. Dat vind ik onzin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wow..geen ruzie maken aub... Ik waardeer elk antwoord en haal er dat uit wat ik denk te kunnen gebruiken.... Ik ben wel spiritueel maar kan in dit geval daar niet echt in mee, hoe goed bedoeld ook door gdanonym, en neig mee richting Cryofiel omdat ik het gevoel zelf ook begin te krijgen dat deze vriend een vorm van autisme heeft...
Beiden dank!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Cryofiel hier hebben wij een verschil. Ik geloof in de ziel en dat we een doel hebben als we worden geboren. Dit is zeker niet bij ons bewust zijn (niet voor de meesten).
Dus als ik zeg: "hij wil iets leren" dan bedoel ik zijn essentie, zijn ziel wil iets leren. Daar is hij zich niet bewust van. Ik geloof dus ook in reincarnatie. Dat elke leven iets geleerd wordt. Ja ook een handicap leert je iets in het leven. Ook als je een boom bent leer je iets. Ik hoop dat je nu beter begrijpt als ik zeg: "hij wil iets leren".
Ik snap ook dat jij een andere levensopvatting hebt.
Cryofiel
14 jaar geleden
Jij gelooft in die dingen. Ik geloof dat je deze persoon en congoleo enorm veel kwaad berokkent als je jouw geloof aan hen opdringt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat het jouw nu erg aantrekt in de negatieve zin, dan kan ik niet voorspellen. Zo te zien heeft Congoleo daar minder moeite mee en aan hem richt ik dit antwoord.
Bovendien verkondig ik alleen een mening, een andere opvatting en hij accepteert elk antwoord.
Ook zeg ik al in de eerste zin: Volgens mij ben je een spiritueel persoon. Anders laat dit antwoord maar zitten. Ik zie dit niet als opdringen.
Om toch te zeggen dat zijn gedrag niet goed te keuren is en dat je hem daar op aan spreekt. Maar dat je wel van hem houdt als mens. Omdat jij weet hoe hij kan zijn.
Vraag hem eens wat hij zou willen veranderen ,dan gaat hij nadenken. Moeilijke situatie omdat jij ook in ziet dat het eigenlijk een gebrek is aan inlevingsvermogen van zijn kant. Sterkte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het heel moeilijk vinden om zo iemand ook te laten vallen. mijn zus leeft ook in een heel klein wereldje, ze heeft een communicatie stoornis.en kan ook heel moeilijk in de omgang zijn, kan ze niks aan doen, maar ik heb er ook vaak moeite mee, dus misschien ligt het probleem bij je vriend ook wel dieper. Denk dat hij op een gegeven moment een goeie vriend ook heel goed kan gebruiken, dus ik zou hem niet laten vallen.

weet dat het heel moeilijk is, maar probeer is met hem te praten en hem voor te stellen hulp te zoeken, wie weet wat daar uitkomt... maar nogmaals , ik snap dat dat heel moeilijk is. Ik zou het denk ik wel proberen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is heel mooi en waardevol dat jij verder kunt zien dan anderen om hem heen. Het is echter mooi en waardevol voor jezelf, deze persoon zal dit (nog) niet zo ervaren. Hij heeft lessen te leren in het leven en kan dit alleen wanneer hij hier zelf klaar voor is, met de juiste persoon die hem hierin begeleidt en inzichten kan geven zodat positieve veranderingen kunnen plaatsvinden.

Trekken, duwen of proberen te overtuigen heeft geen zin, hij zal zich nu niet geroepen voelen om er iets aan te veranderen.

Voel je niet verantwoordelijk of schuldig en geef wat je zelf kunt geven, zonder dat dit ten koste gaat van jezelf. Op een dag zal hij het allemaal begrijpen, maar dit heeft zijn tijd nodig en de juiste tijd is blijkbaar niet nu.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel mooi verwoord, Marita.
Je kan wel proberen de oorzaak te vinden. Probeer hem discreet te benaderen om hem de kans te geven zich te herpakken. Baat het niet en ben je overtuigd je volle inzet gegeven te hebben, stop dan met vriendschap of zet ze voor een tijdje in de koelkast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
blijf zijn vriend,en verdedig hem tegenover andere,misschien heeft hij ook wel een vorm van autisme of een soort gelijke ziekte.hij kan er dan niks aan doen dat hij zo doet en waarschijnlijk met de goede medicijnen wordt het weer beter met hem...laat hem niet vallen congoleo...en help hem in de tussentijd door er over te praten en tips te geven hoe hij beter op mensen kan reageren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mischien een eigen keus door zo te willen leven !!