Wat kan je doen als je moeder van 88 jaar vreselijk veel pijn heeft?

Beste mensen,

één van mijn beste vriend zijn moeder van 88 jaar ligt al 7-tal jaren in het rusthuis, maar ze kampt met ondraaglijke/chronische pijnen dat ze er gewoon van jankt en schreeuwt.

Aangezien deze vriend heel veel betekent voor mij kreeg ik net een bericht binnen met het volgende:

"Wat moet ik doen, mijn ma schreeuwt van de pijn, ze vraagt haar buik platter te leggen op het bed maar ze ligt al plat, ik kan niet doen wat ze zou willen"

Volgens mij is zijn moeder ook stilaan haar bewustzijn aan het verliezen en ze jankt en schreeuwt heel erg van de pijn die niet meer te genezen is, ze krijg enorm veel pijnstillers en andere medicatie, waaronder morfine en andere sterke medicijnen...

Ik had alleen maar willen vragen hoe jullie zouden omgaan in zo'n toestand?

Ik zou hem graag willen steunen maar ik weet niet hoe :|

Toegevoegd na 4 dagen:
De moeder is vandaag rond 19u gestorven :(

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

je zou je kunnen afvragen of de moeder van je vriend nog wel een menswaardig leven leidt. of dat ze zoveel pijn lijdt dat de vraag gesteld mag worden of euthanasie niet op zijn plaats is.
dan komt eerst de vraag of bij deze mensen het geloof in de weg staat daarvoor.

een hele lieve vriend van mij was zwaar ziek en moest het uit zieken omdat zijn rooms katholieke geloof niet toestond om voor god te spelen.
de vraag is dus, hoe erg lijdt de zieke en hangen zij een geloof aan dat euthanasie niet zal mogen ?

misschien kan je ze op die manier helpen, de artsen polsen om uit te vinden of hier al over gesproken is, al naar gevraagd is.
dat is wel heel moeilijk hoor, ik vraag me ook af of artsen hier met jou over mogen praten.

misschien kan je niets anders dan gewoon bij hem zijn en de gemakkelijke zaken, de dagelijkse dingen voor hem afhandelen en toch voorzichtig het gesprek op het einde van het lijden brengen en hoe hij dat ziet en natuurlijk hoe zijn moeder dat ziet, of dát al bekend is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De moeder is vandaag rond 19u gestorven :(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gecondoleerd met het verlies, en mijn antwoord is achterhaald.
gelukkig heeft de natuur/god/hulp van artsen het lijden verkort.
probeer nu een goede steun voor je vriend te zijn, hij wilde dat zijn moeder niet meer zou lijden, maar was hij al toe aan de volgende fase: het overlijden ?
probeer hem te helpen, waarmee dan ook.
sterkte.

Andere antwoorden (3)

Ik zou de artsen vragen de medicatie te verhogen, ook al zou dat levensbedreigend zijn, dit is geen leven voor die vrouw en haar zoon. Je kunt je vriend steunen door naar hem te luisteren en er te zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij vertelde onlangs nog dat ze dat hadden verhoogd en dat ze daardoor nu langer slaapt naar het schijnt en van zodra ze opstaat begint ze terug te schreeuwen van de pijn, dat is toch geen leven meer? In ieder geval thanks voor uw bericht, alle mogelijke tips en adviezen zijn welkom...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vreselijke momenten zijn dit in iemands leven, laat je vriend nog eens met de arts gaan praten, alleen de arts kan met medicatie helpen de pijn te verlichten of te bestrijden, in sommige gevallen kan fysiotherapie ook helpen, bijv om beter de ademhaling te regelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De moeder is vandaag rond 19u gestorven :(
Is er al contact geweest met een pijnpoli? Daar kunnen ze misschien meer doen aan de pijn.
Verder kan jij niet zo veel doen, luister naar je vriend en help hem evt met de dagelijkse dingen zoals huishouden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In het steunen van jou vriend, kan ik een aantal dingen bedenken:
- Laat hem weten dat hij jou altijd kan bellen, no matter what. En dan vervolgens ook bereikbaar zijn natuurlijk.
- Dring jezelf niet op, laat weten wat je wil/kan doen en dan ligt de keuze bij hem
- Praktische zaken (ik ga er nu vanuit dat hij geen relatie heeft) zoals huishouden, boodschappen, papierwerk, met hem samen gesprekken aan gaan met de arts (4 oren horen meer dan 2) en hem gewoon zomaar even mee naar buiten nemen voor een kop koffie.