Hoe kan ik egoistisch worden?

Ik wil geen mensen meer helpen, aangezien ik eerst mijn eigen problemen moet verhelpen, dit is redelijk egoistisch en dat vind ik moeilijk. Ik heb het al vaker geprobeerd maar het werkt serieus nooit, hoe kan ik ervoor zorgen dat het nu echt een keer lukt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee zeggen vind ik lastig, ik ben heel erg gehecht aan mijn vrienden en wil ze graag met alles helpen. Ook wanneer ik hier zelf van ten onder ga. Ik ben dus eigenlijk, bijna altijd, bang dat wanneer ik nee zeg, ik ze kwijt raak. Misschien dat ik het wel kan, wanneer ik de situatie goed uitleg :). Ik ga het in ieder geval proberen en anders raak ik maar "vrienden" kwijt..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als jij je vrienden kwijt raakt omdat je een keer 'nee' zegt, zijn jouw vrienden geen echte vrienden ;) zijn ze dat wel? Dan hoef je niet bang te zijn dat je ze kwijt raakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En wees gewoon eerlijk, zeg dat je het allemaal even niet meer trekt en dat je tijd voor jezelf nodig hebt, snappen vrienden zeker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een cursus assertiviteitstraining is vast iets voor jou. Kan soms via het maarschappelijkwerk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
I.p.v. direct 'nee' te zeggen als je dat moeilijk vind, kan je ook als antwoord geven dat je erover na zal (of wil) denken. Dat geeft jezelf wat meer tijd om toch uiteindelijk 'nee' te kunnen zeggen. En goede vrienden accepteren ook 'nee' van elkaar!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeg tegen je omgeving: Nee.
Ik ben niet egoïstisch maar assertief.

Het beste antwoord

Jouw insteek klopt niet, het is namelijk helemaal niet egoïstisch om aan jezelf, je eigen leven, je welzijn en toekomst te werken.
Dus dat is stap één, jij bent niet egoïstisch !

Stap twee, jij bent niet verantwoordelijk voor het welzijn van anderen, helpen is prima maar je bent niets verplicht.

En als laatste, pas als je zelf lekker in je vel zit kan je ' geven'.

Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
super antwoord
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"+"

Andere antwoorden (4)

je hoeft niet perse egoïstisch te zijn om aan je zelf te denken want als je egoïstisch bent vind niemand je meer aardig ,
en je kan gewoon je zelf blijven maar alleen moet je vaker nee durven te zeggen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stap 1 is om het niet als egoïsme te duiden. Het heeft puur te maken met je grenzen aangeven. Dat betekent dat je moet leren aangeven waarom jij op een bepaald moment iets niet kan doen, omdat je eerstcaan jezelf moet werken en dit op zo'n manier doet dat de ander dit begrijpt en aanvaart. Je hoeft niet rigoreus al je activiteiten in één keer stop te zetten; Je kunt prima klein beginnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wow, wat een supervraag.

"Egoïstisch" + "worden".

Egoïsme is een statistische toestand. Ego = ik, isme = benoeming (van het Arabische ism = naam). Komt al in 1803 uit WNT uit het Duitse Selbstsucht, dus zucht naar het 'zelf'.

Misschien kan ik niet helpen maar de uitleg waarom ik dan niet kan helpen, zal je misschien toch wel duidelijk maken hoe je zelf het antwoord verder vormt:

Ik heb het woord 'probleem' (je vraag 'eerst mijn eigen problemen verhelpen') nooit geleerd in mijn opvoeding tussen 11 kinderen, waar eigendom en bezit niet echt bestonden en ik nogal Spartaans leerde dat we wel voor onszelf moesten opkomen maar we altijd meteen rechtspringen als iemand onze hulp vraagt. Het is altijd een uitdaging, even iets waarvoor ik me moet 'scherp zetten' en nadien hoor ik dan van mensen dat ik hun probleem wel mooi heb opgelost.

Bijv. water liep door keldermuur daarnet naar binnen. Ik heb betonmortel gehaald en in twee lagen gespreid over drie uren dichtgemaakt. Als ik niet sterk, oud, slim, actief, ondernemend genoeg was geweest, had ik dat niet gekund. Ik verwacht geen 'dank u' daarvoor, want dat zou egoïsme zijn en na 47 levensjaren, voel ik me niet gelukkig bij dit soort egoïsme omdat het is zoals chocolade zelf opeten: Even is het lekker, maar als m'n kinderen de helft of heel het stuk opeten, vind ik het veel leuker dat zij het lekker vinden.

Genot is egoïsme. Geluk is het besef dat je tussen toestanden op en neer gaat en dat je harmonie voelt met je ware natuur (= islam).

Als je geen mensen meer zult helpen, zul je je zelf zeker ten gronde richten. Je krijgt immers op (soms heel) lange termijn altijd wat of nee: wie je verdient. Jij wordt een beetje zoals anderen je behandelen, maar anderen worden ook zoals jij ze behandelt. En in dat proces heb je zelf de hand. Natuurlijk, als iedereen altruïstisch zou zijn, zou je bijv. geen straat meer kunnen oversteken als je allebei blijft zeggen dat de andere voorrang krijgt...

Tot slot: worden is meer een kwestie van doen. 10% of 5% inspiratie en 90% of 95% transpiratie of inspanning.

+JMVB
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vaak is het zo met mensen die veel anderen helpen, dat ze al ja hebben gezegd voordat ze het door hebben. Dan houdt je vaak erg weinig tijd over voor jezelf en voel je je snel overspoeld. Misschien kan het je helpen als je weer gevraagd wordt om te helpen, dat je zegt dat je er even over nadenkt.
Ikzelf zet af en toe NEE in mijn agenda als ik vind dat ik tijd voor mezelf nodig heb. Als iemand dan vraagt dan zeg ik sneller nee, omdat het er staat;-).