Wat moet je doen bij een akelig gevoel bij iets vies?

Het klinkt misschien raar, maar ik heb bij van die vieze ziekenhuis foto's, steeds zo'n akelig gevoel (zie foto's). Is dit raar en kan ik er wat aan doen??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
1: dit is geen foto, maar een digitale illustratie (3d tekening)
2: dit is niet vies, maar gewoon hoe je lijf er van binnen uit ziet (ook die van jou)
Amadea
11 jaar geleden
Dan ben jij waarschijnlijk een meisje dat in de puberteit zit. Aan die tekeningen is niks te zien wat vies is!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is het gevoel wat je bij de plaatjes krijgt vergelijkbaar met, wat veel mensen hebben, de kriebels die je krijgt als iemand met zijn nagels over het schoolbord gaat ?
Ik herken het wel, heb het ook bij sommige beelden, in mijn geval hoort hey bij een hoge gevoeligheid, ofwel hsp.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet meer kijken naar die plaatjes.

Antwoorden (2)

Misschien werkt gewenning? Politieagenten, doktoren, militairen enz. Bekijken tijdens hun opleiding veel "schokkende" beelden. En leren hier anders mee om gaan door er analytisch naar te kijken. Misschien kun je proberen je wat te verdiepen in het menselijk lichaam en zo op een andere manier naar de foto's te kijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan gewoon weg kijken en onmiddellijk naar iets kijken waar je wél vrolijk van wordt. Let daarbij ook op je ademhaling. Ga in dit geval trager en dieper ademhalen en trek je mondhoeken op zodat je het soort hormonen kan activeren die een neutraliserend en/of relativerend effect teweegbrengen.

Je bent wellicht een heel gevoelig iemand waardoor je minder snel kan relativeren wat je ziet.

Je kan jezelf ook voornemen om onmiddellijk in een lach te schieten als je iets ziet waarvan je aanvankelijk schrikt.
Je maakt dan heel snel een overvloed van hormonen aan die enerzijds sneller doen relativeren en anderzijds een neutraliserend effect uitoefenen op de onaangename neveneffecten die je thans ervaart.

Het is sowieso een aanrader om bewust vaker te Glimlachen omdat je dan voortdurend voldoende hormonen activeert die je helpen om sneller te relativeren wat je waarneemt of ervaart.

Liefs, Succes en Mega Big Smile van me