Is het aantal zelfmoorden in Nederland toegenomen in vergelijking tot 20 jaar geleden?

Gemiddeld plegen in NL 4 mensen zelfmoord per dag, dat komt uit op ongeveer 1500 mensen per jaar. Is dit toegenomen of is dit juist minder dan 20 jaar geleden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

In 2011 maakten 1647 inwoners van Nederland zelf een einde aan hun leven. Dat waren er 47 meer dan een jaar eerder. Het zelfdodingscijfer lag in 2011 op 9,9 per 100 duizend personen. Dit aandeel steeg voor het vierde achtereenvolgende jaar en kwam daarmee weer op het niveau van eind jaren negentig en het begin van deze eeuw.
In enkele recente internationale studies is geconcludeerd dat zelfdoding kan samenhangen met economische recessie. In verschillende andere landen is net als in Nederland het aantal zelfdodingen sinds 2008, het begin van de financiële crisis, toegenomen.
Het aantal zelfdodingen was vergeleken met twintig jaar geleden dus eerst telkens gedaald, maar sinds 2008 is het weer gaan stijgen.
Amadea
11 jaar geleden
Castle
11 jaar geleden
Leuk gevonden + van mij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ van mij