Is het drinken van één of twee glazen wijn per dag inderdaad gezond als je het vergelijkt met de schade aan je lichaam door alcohol-inname?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Er is veel onderzoek gedaan naar de vraag of matig alcohol gebruik nu gezond is of niet. De ene uitslag is positiever dan de ander. Ik heb al een post gezien waar de negatieve kant word belicht daarom bij deze de tegenhanger.

2 glaasjes wijn per dag is gezond om de volgende redenen
- het bevat anti-oxidanten. Van anti-oxidanten is bewezen dat ze de levensduur van de mens bevorderen
- bovendien bevat het resverator en polyfenl die de levensduur ook verlengen.
- Uit onderzoek blijkt dat wijn helpt bij het tegen gaan van alzheimer
- Witte wijn bevat adiponectine die de kans op diabetes II verminderd
- Wijn zorgt voor een scherpe geest. Uit onderzoek blijkt dat de hersenen beter doorbloeden bij matig alcohol gebruik waardoor de hersens sneller en beter werken.

Hieronder zie je een link met wat meer informatie. Naar mijn idee is het wel erg positief over de eigenschappen van wijn dus ik raad aan het met een kritische blik te lezen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het drinken van 125 ml wijn per dag verhoogt je risico op mond- en keelkanker met 168 procent. Dat blijkt uit recent Frans onderzoek.

Kleine hoeveelheden
Maar ook het risico op kankers als mond-, strottenhoofd-, slokdarm-, darm-, en borstkanker verhoogt als je regelmatig drinkt. Onderzoeker Dominique Maraninchi: "Kleine dosissen alcohol zijn eigenlijk het gevaarlijst. De oorzaak hiervan is de omzetting van ethanol in de alcohol tot acetaldehyde, deze stof beschadigt het DNA van gezonde cellen. De kans dat dit gebeurt is groter als je lichaam dagelijks alcohol opneemt, zelfs in kleine aantallen." Alcoholische dranken zijn volgens het onderzoek verantwoordelijk voor 6 procent van alle dodelijke kankers.

Beperken is verhogen
Experte Jodie Moffat: "Dus als je uit goede bedoelingen je alcoholconsumptie beperkt, verhoog je je risico op kanker." Hartspecialiste Judy O'Sullivan: "Een of twee glazen wijn per dag kan je beschermen tegen hartziekten, dit dankzij de antioxidanten die deze drank bevat. Maar er zijn veel betere manieren om je hart gezond te houden."
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik trek me ook niets aan van die onderzoeken hoor! Drink ook gewoon mijn wijntjes etc. Plezier in het leven is ook belangrijk om gezond te blijven! Groet lala
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Moet volgens mij wel rode wijn zijn, die goed zou zijn voor hart en bloedvaten.
Bij mijn weten worden met name aan rode wijn gezonde effecten toegeschreven. Bij één of twee glazen per dag leidt het drinken van rode wijn tot een lagere kans op hart- en vaatziekten.

Afgezien van dat, heeft alcohol met name negatieve effecten: afsterven van hersencellen, "overwerk" van de lever, etc.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bij 1 of 2 glaasjes moet je lever nog niet overwerken; dat kan'ie makkelijk hebben. Je lever komt in het spel als je richting de 5 of 10 glazen per dag gaat. En dan gaat'ie ook meteen langzaam maar zeker naar de knoppen.
Wat is gezond leven?
Als je gaat kijken op Google of in boeken,zijn er ontelbare dranken en voedingsmiddelen,waar men het predikaat "kankerverwekkend,slecht voor hart en bloedvaten,dikmakend enz.enz. aan geeft.
Als je daarmee steeds rekening gaat houden heb je geen plezierig leven,want heel veel leuke,lekkere dingen zijn slecht voor de mens.
Mijn stelling is,eet en drink met mate,gevarieerd en zorgzaam.Zijn er dingen waar jou lichaam verkeerd op reageerd,vermijd die dan en volg event.medische adviezen op.Dan houdt je lichaam het lang en op een prettige manier vol.
Het leven kan al zo kort zijn.
Ik drink iedere avond twee glaasjes rode wijn,en mijn versleten hart reageert daar heel positief op.
De tijd brengt ook schade toe aan je lichaam,en die moeten we dan maar zo aangenaam en lang mogelijk houden.

Groeten
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik stel vast dat je mensen hebt die roken en op latere leeftijd sterven dan het gemiddelde. Hetzelfde geldt voor alcohol. Ik denk dat de ene mens de alcoholinname-schade beter verteert dan de andere en andersom. Drink gewoon wat je graag drinkt volgens je gevoel zonder overdaad. Dat is mijn motto voor het 'gezonde' leven. En inderdaad, zoals reeds gezegd is het naar mening véél ongezonder om je hier steeds vragen over te stellen en te piekeren. Want dat holt juist je levensverwachting verder uit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je de wijn op de juiste manier nuttigt, in goed gezelschap en niet te veel per keer, is een bijkomend effect dat het ontspant en je een goed gevoel geeft. Mensen met levensvreugde worden over het algemeen ouder (en zijn in ieder geval beter gezelschap) dan knorrepotten. Tezamen met minder kans op hart- en vaatziekte is volgens mij "op een positieve manier oud worden" een goede reden om het drinken van een matige hoeveelheid wijn onder het kopje "gezond" te plaatsen.