Kan het zijn dat wanneer je veel hebt 'gecomputerd' je sociaal minder wordt?

Hallo,
De kop zegt het al, ik heb heel veel gegamed vroeger van me twaalfde tot ongeveer me zestiende
Ik heb het idee dat ik door dat vele gamen sociaal heel erg achteruit ben gegaan, qua praten en communiceren etc...

Ik ben nu overigens 17 en zit amper meer op de computer

Kan dat!?

Groet

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Je kunt het ook andersom zien. misschien vond jij het altijd moeilijk om sociaal te zijn, en ging je daarom gamen. Dan hoef je niet zoveel met anderen te praten. Van je 12 tot je 16 is trouwens een moeilijke tijd om contact te leggen, bang dat je het fout doet, niet aardig gevonden wordt enzovoort. Je terugtrekken is dan makkelijker. Nu wordt je een beetje ouder en ga je zien dat contact make wel leuk is (al blijft het soms moeilijk)
maar het is een beetje kip- ei verhaal. wat was er eerder: de kip of het ei.
In dit geval: wat was er eerder: de lol in gamen en daardoor minder contact of toch wel n beetje vrees voor contact en daarom gamen.
(en ik zeg dus helemaal niet dat je contactgestoord was ofzo, gewoon dat er 2 mogelijkheden zijn, en dat meer mensen wel een tijd heeft van zich terugtrekken
anneliez
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het ei was eerder, want theoretisch gezien moet de kip ontstaan zijn uit een andere soort, waar een deel van gescheiden is en zich apart geëvolueerd heeft. Op een gegeven moment heeft een van die beesten(geen kip) een ei gelegd waaruit een dier kwam dat zich niet meer met de originele soort kon voortplanten, en dat was een kip. Niet relevant, maar wilde ik even kwijt :) +

Andere antwoorden (4)

Ja dat kan je bent in die tijd meer met die dingen bezig geweest als met het eigenijke sociale leven.
Dat ben je uit het oog verloren.
Maar dat komt wel weer terug.
Gewoon weer een sociaal netwerk op bouwen en met mate achter de computer.
11 jaar geleden
Ja dat kan. Niet zozeer achteruit gegaan, alswel een achterstand opgelopen. De jaren tussen je 12e en je zestiende, de middelbareschooljaren eigenlijk, zijn erg belangrijk voor je sociale ontwikkeling en handhaving binnen een groep.
Niet dat je dat niet weer kunt inhalen hoor ; het is sociaal vaak ook niet de prettigste en meest stimulerende periode, en kan zelfs je nadelen beinvloeden. In mijn ervaring zijn de jaren rondom je twintigste belangrijker. Probeer die niet volledig achter de computer door te brengen ;)
Maar ja, vier jaar niet meedoen en in je eigen wereldje leven kan je wel een achterstandje opleveren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik vind van wel. En dit is mijn persoonlijke mening. Ik heb drie jaar lang 5 uur gegamed elke dag, het was niet zo dat ik ging geen vriendinnen had want die had ik genoeg, en zag ze ook buiten school, het was gewoon dat ik de beste wilde zijn in het spel. In die jaren zag ik mijn spreekvaardigheden flink achteruit gaan.. Ik heb nu ook nog dat ik gewoon niet uit mijn woorden kom, of dat ik een heel simpel woord gewoon ben vergeten.. Het is wel zo dat ik de mens beter ken, ik kan mensen heel makkelijk doorgronden en weet altijd meteen hoe iemand zich voelt of hoe iemand denkt.. (het was een multiplayer spel) Wanneer ik een week heel veel met mensen gepraat heb buiten school worden mijn spreekvaardigheden ook weer beter.. Maar ik speel nog steeds dat spel.. Ik ben 17 trouwens)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tip: je kunt tijdens het multiplayer spel ook via bijv Skype met elkaar praten, dan behoud je vast en zeker je spreekvaardigheden ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat lijkt me nou best awkward..
Ja, dat is inderdaad zo. Je behendigheid, reactievermogen en je strategisch denkvermogen nemen wel toe maar daarmee houdt het dan ook op.

Ik ken genoeg gamers om te kunnen concluderen dat langdurig en veel gamen slecht is voor je gezondheid en je sociale leven. Game je al op jonge leeftijd dan mis je belangrijke skills voor later.