Zijn puzzels die gemakkelijk zijn in te vullen toch goed voor je hersens?

Ik vraag dit uit nieuwsgierigheid. Men zegt dat puzzelen goed is voor je hersens maar de puzzels in weekbladen zijn vaak zo gemakkelijk dat ik ze achter elkaar invul en er dus niet bij na hoef te denken.
Overigens, ik doe ook moeilijke puzzels maar ik vroeg me dit gewoon af.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vergis je niet ; wat je doet is TOCH nadenken, al gaat het sneller dan het licht en ben je het je niet bewust. Als je ver over de 80 bent, worden ook die simpele puzzels een stuk lastiger.

Antwoorden (2)

Vergelijk het met sporten. Bewegen is goed, maar te eenvoudig bewegen maakt je niet beter. Je moet steeds verder gaan om je grenzen te verleggen. Maar ook dan geldt dat even uitlopen ook weer goed is. Oftewel ook makkelijke puzzels hebben een functie, maar om verder te komen zijn moeilijke puzzels nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan is het meer een schrijfoefening dan een puzzel, en wordt het wellicht tijd hem een tandje hoger te zetten (is beduidend leuker ook trouwens).
Puzzels uit weekbladen zijn in de regel niveautje basisschool, dus als je daadwerkelijk van puzzelen houdt, zul je die al snel ontgroeid zijn. Pas wanneer je echt een beetje moet nadenken over een puzzel (en dat hoeft geen mega-hersenkraker te zijn) heeft het meer effect.

Wel zul je naarmate je ouder wordt (echt ouder, (ruim) boven de 60 ofzo) merken dat de routine minder wordt en je langer moet zoeken naar dingen die vroeger vanzelf kwamen ; dan is het soms te overwegen inderdaad weer een niveau lager te gaan puzzelen. De juiste balans zoeken tussen inspanning en plezier.

Gelukkig zijn er puzzelboekjes in soorten en maten en in alle mogelijke niveaus (en prijsklassen) en kun je ook via Internet dagelijks puzzels online maken of uitdraaien.

Te eenvoudige puzzels zijn overigens altijd nog beter dan niet puzzelen ; ook voortdurend de platgetreden paden blijven belopen voorkomt "onkruid". Als analogie van sport is dat echter meer een rustige wandeling dan een stevig stuk lopen ; het laatste heeft uiteraard meer effect, maar het eerst is ook prima, als daar de grens ligt voor wat je leuk vindt.

Toegevoegd na 5 minuten:
Er zit trouwens geen progressie in in de zin van dat je hersens 'beter' worden of dat je intelligenter wordt van puzzelen ofzo ; hooguit wordt je beter in dat type puzzels, of leer je meer woordjes, en blijft het leuker om te doen.
Het doel is domweg de hersens blijven gebruiken, of dat nu is door diep logisch nadenken of door domweg rijen woordjes uit je geheugen op te ratelen. Je hersenen hebben geen 'uithoudingsvermogen' dat je kunt trainen en verbeteren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals ik al schreef doe ik ook moeilijke puzzels. DIe in de weekbladen doe ik als ik mee wil doen voor de prijzen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou, da's toch ook een goed doel ?? En ja hoor, ook met makkelijke puzzels gebruik je je hersenen, zij het niet zo intensief.