wat kan je aan die schokjes in lichaam en hoofd doen?

Die schokjes voor het slapen gaan, kunnen die ook in je hoofd optreden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
16.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik begrijp je vraag niet helemaal of ze ook in je hoofd optreden?

Antwoorden (1)

De schokjes komen meestal voor tussen wakker zijn en in slaap vallen. Zoals je in onderstaande bron leest zijn ze ongevaarlijk, soms wel ongemakkelijk (ik schrik er vaak zelf weer wakker van).
Een andere, comfortabele houding kan helpen.

'De hypnagoge schok of slaapstuip is een onwillekeurige stuiptrekking van de spieren die zich vaak voordoet tijdens de overgang van waken naar slapen. Het wordt vaak beschreven als een vallend gevoel of een elektrische schok; dit veroorzaakt dan de hypnagoge schok. Hypnagoge schokken zijn heel normaal en de meeste mensen zijn dan ook bekend met het verschijnsel. De hypnagoge schok doet zich vooral voor wanneer mensen oververmoeid zijn of in een oncomfortabele positie liggen. De exacte oorzaak van de plotselinge stuiptrekkingen zijn onduidelijk maar er zijn hypotheses geformuleerd:
Het is een natuurlijk onderdeel van het slaapproces dat zich voordoet wanneer de ademhaling is vertraagd en de lichaamstemperatuur is gedaald.
De gevoelens die worden geassocieerd met ontspanning worden foutief geïnterpreteerd door de hersenen als vallen of omtuimelen, in een reflex duwt het lichaam de ledematen uit om rechtop te blijven staan.
Hypnagoge schokken worden gewoonlijk één of twee keer waargenomen tijdens de nacht.
Deze stuiptrekkingen zijn overigens niet gevaarlijk voor de persoon zelf maar kan tot schrikreacties leiden van de persoon die zich ernaast bevindt.'