Kan ik deze medicatie (veilig) gebruiken als slaapmedicatie ?(zie uitleg)

Ik kreeg van iemand Seroquel (25 mg),ik heb geen bijsluiter,ik heb wel gevonden dat je het niet mag gebruiken bij hartklachten.
Ik heb wel last van hartritmestoornissen(door Kaliumtekort bij eetstoornis)
Dat is wel minder al(ik heb Kaliumdrank voorgeschreven gekregen)
Weet iemand of ik dit kan gebruiken als slaapmiddel,ik hoorde dat je echt binnen een half in slaap valt en dan echt lang en vast slaapt hierop.
Mijn huisarts doet moeilijk en ik moet steeds zoveel vragen beantwoorden,ik heb daar ff geen zin meer in.
Ik hoop dat iemand het weet.
Ik doe geen oog dicht de laatste tijd>_<

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
12.6K
Ritsuka
11 jaar geleden
Niet zomaar medicatie nemen die alleen op recept te verkrijgen is.
Het is voor een reden dat het alleen maar voorgeschreven mag worden, kan gevaarlijk zijn in jouw situatie!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het middel geslikt en zeg je, dit is vergif! Ja, je valt er van in slaap en lang ook. Maar de slaap is zo heftig dat je, als je wakker wilt worden, je lichaam het nog niet doet. Ik kon werkelijk nog geen kopje koffie optillen. Ik kon 3 passen lopen en ik was écht al weer uitgeput.
Ik had een te hoge dosis, ik kon me in bed niet eens omdraaien. Wat erg eng is als je tong naar achteren zakt en je hoofd ligt 'vast' tussen 2 kussens.
Ik zeg je, vergif!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is dat voor iemand die je zonder medische kennis dergelijke zware pillen in de hand drukt ?? Met sommige vrienden heb je gene vijanden nodig, zullen we maar zeggen. Niet aan beginnen. Als je ECHT slaapmiddelen nodig hebt, zul je ze wel krijgen van de dokter. Krijg je ze niet, dan zal hij daar een uitstekende reden voor hebben. Zoals je niet-optimale gezondheid bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naar je dokter!!als je lang en gezond wil leven
esth0r
6 jaar geleden
als je slecht slaapt kan je beter eerst de gebruikelijke dingen proberen, namelijk: een paar uur voordat je gaat slapen geen beeldschermen meer, je hersenen moeten hard werken om al die prikkels te verwerken.
drink geen caffeine en suiker houdende dranken, ga liever voor water of kruidenthee (sommige kruiden kunnen je zelfs helpen in slaap te komen)
Eet na je avondeten niets, geef je lichaam op alle fronten de mogelijkheid om tot rust te komen dus ook je spijsvertering. zorg dat je slaapkamer donker is, je bed comfortabel en warm en zorg dat er niet teveel afleiding is (dus gezoem van je computer, lichtjes van je telefoon etc.) je huisarts stelt niet voor niets allemaal vragen waar je geen zin in hebt, je hebt er geen zin in omdat je volgens mij bestwel weet wat je huisarts uiteindelijk zal zeggen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik heb ook quitiapine 25 mg gekregen van huisarts voor beter inslapen. Na inname na 30 min in slaap. Lage dosis is goed voor beter inslapen. Hoge dosis en tragere afgifte meer voor depressies en psychoses.
Ik vraag me wel af in hoeverre dit effect heeft op gezichtsvermogen bij incidenteel gebruik. Ik gebruik dit middel incidenteel. Als ik echt bij moet slapen omdat ik nachten niet goed heb geslapen. Dus wisselende periodes qua gebruik.
En huisarts gaf aan dat dit middel niet verslavend is.

Antwoorden (5)

Nee.
Het is niet voor niets dat dit middel uitsluitend op recept verkrijgbaar is.

Het lijkt mij nogal een heftig medicijn hoor.
En zeker niet geschikt om als slaapmiddel gebruikt te worden.
En al helemaal niet "ik kreeg het van iemand"....

De werkzame stof heet quetiapine.
Quetiapine (merknaam Seroquel) is een atypisch antipsychoticum dat gebruikt wordt bij profylaxe en behandeling van mensen die lijden aan verschijnselen van een psychose, met name de zogenaamde bipolaire stoornis.

Quetiapine behoort tot de groep atypische antipsychotica. Het vermindert in de hersenen het effect van natuurlijk voorkomende stoffen, voornamelijk dopamine en serotonine. Hierdoor nemen psychosen af.

Artsen schrijven het voor bij psychose, manie, schizofrenie en depressie.

Hier vind je de bijsluiter:
http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Seroquel.aspx?mId=10704&rId=1557

Wees blij met een huisarts die "moeilijk doet". Als het om slaapmiddelen gaat waar al al te veel mensen aan verslaafd zijn.
Ga op zoek naar de oorzaken van jouw slaapprobleem.

Toegevoegd na 5 minuten:
Lieve Laurena: Waar gaat het nu eigenlijk om? Jij snapt toch ook wel dat met jou eetstoornis en jouw ziektegeschiedenis een dokter, een huisarts, het beste met jou voor heeft?
Waar gaat het nu eigenlijk om? Om jouw gezondheid!!
Dat jij daar mee speelt. Dat het jou blijkbaar niks uitmaakt of je dood gaat of niet. Dat mag je van mij allemaal zelf uit maken hoor. En je hebt al hulp en je weet het eigenlijk ook wel.
Maar vraag dan niet naar de "bekende weg".
Liefs van een meevoelende oma.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Goed gesproken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iedereen hier zei het al, waar ben je mee bezig.?weet je dan niet dat je nooit medicijnen van anderen als de dokter mag nemen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beetje late reactie:maar nog bedankt voor je antwoord.
Ik vraag echt niet naar 'de bekende weg' hoor,ik hoopte dat ik misschien een half pilletje in kon nemen zonder dat het slecht is voor me.
Maar ik heb het toch maar niet gedaan na de antwoorden en reactie's hier.
Niet doen. Seroquel is gêén slaapmiddel, maar wordt voorgeschreven om wanen en hallucinaties te verminderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nelly3 uit Brabant, waarom ben jij om half 5 's nachts nog wakker?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hahaha!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En jij momopoyolo?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet dat het geen slaapmiddel is,maar ik hoorde dat je er wel snel door in slaap valt en dan echt lang doorslaapt,maar ik heb het niet ingenomen na het lezen v/d antwoorden.
Bedankt nog voor het antwoord.
Buiten het feit om dat deze medicatie alleen wordt voorgeschreven door een huisarts en met name psychiater voor psychische aandoeningen waar wanen en psychosen voorkomen zoals Momopoyolo heel mooi heeft geschreven is dit medicijn bekend om het verhogen van de bloedsuikerspiegel. Suikerziekte is geen griepje, voor Suikerziekte moet jij je hele leven aanpassen. Het is dus zeker geen licht medicijn. Zeker niet als het aangeeft niet te gebruiken bij hartproblemen, vind ik het misdadige dat die persoon die jou dit geven heeft, zeker omdat die de bijsluiter wel heeft, of die moet jou hartkwaal niet kennen maar dan nog.

Ik slik ze zelf voor een manische depressie en schizotypische persoonlijkheidsstoornissen. Deze aandoeningen kunnen de slaap tegenhouden als deze mensen in een manie zitten, wat op zijn beurt de wanen en psychoses opwekt. Maar dat je niet kan slapen betekent niet dat jij 1 van de voorbeeldaandoeningen hebt die Momopoyolo noemt.

Ga naar de huisarts en eis een verwijskaart voor een psychisch specialist die aan de hand van jouw gevoelens kan beoordelen waar die slaapproblemen vandaan komen. Het lijkt mij beter dit zonder antidepressiva of antipsychotica op te lossen. Voor jou is het slikken van seroquel geen optie, de bijwerkingen bij jou zullen erger worden dan de kwaal. Seroquel is echt geen licht snoepje waar je mee moet experimenteren zoals die beste vriend(in) van jou doet.

Sterkte ermee, en hopelijk snel lekker slapen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nog bedankt voor het antwoord.
Ik heb de medicatie niet ingenomen nadat ik de antwoorden had gezien.
De persoon die deze medicatie aan me gaf had het zelf voorgeschreven gekregen door een psychiater,en ik wist dat ook, maar ik hoorde dat je er zowat knock- out van gaat en echt lang doorslaapt en dat wilde ik ook eigenlijk.
Jammer dat ik het risico niet kan nemen.
laurena, wanneer je nieuwe "pillen" krijgt, slaappillen, werken ze allemaal beter dan de vorige, dat komt omdat de inhoud anders is. zodra je daaraan gewend bent, wordt de werking minder heftig/intens.

nu heb je andere pillen "gekregen" (van een erge domme "vriend/in"),
maarrrrrrrr, deze pillen zijn geen slaappillen, dus helemaal niet daarvoor te gebruiken!
als je ze, tegen beter weten in tóch zou gebruiken, ben je zeer onverstandig, nee zelfs gevaarlijk bezig... doe het niet, vraag niet ons maar een arts, je eigen huisarts die bekend is met jouw medisch achtergrond, vraag die arts om hulp en als je deze arts niet vertrouwd, zoek dan een andere, maar rommel niet aan met medicijnen zonder het een arts te vragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord nog,ik heb het niet ingenomen hoor,ik durf het niet aan na de antwoorden en reactie's.
Ik heb wel een goede huisarts hoor,maar ik kan niks vragen zonder dat ik weer een heleboel vragen moet beantwoorden over mijn eetstoornis en of ik wel eet enz en eigenlijk wil mijn huisarts dan weer onderzoeken doen en moet ik weer bloed laten prikken(om te controleren hoe het met m'n tekorten zit)
Er ligt nu weer een lijst voor het lab:(
Ik moet iedere keer bewijzen dat ik me best doe,ik krijg niks zo maar voorgeschreven.
Echt vervelend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fijn, dat je ze niet durfde in te nemen, het zou ook echt zo dom geweest zijn, maar dat weet je wel, gelukkig ;) en ik snap je frustratie wel hoor, iedere keer als je iets vraagt, moet je weer "met de billen bloot" en dan wil zo´n arts weer het naadje van de kous van je weten..... ik moet a.s. donderdag weer bloed laten prikken voor mijn diabetes, is net zoiets, moet m´n waarden laten checken en krijg op mijn donder (ja, echt) als ´t niet goed is. en dan over 2 weken moet ik weer geprikt worden voor weer een andere lijst met aangekruiste dingen. ik bedoel eigenlijk: je bent niet de enige, veel mensen hebben een medische geschiedenis/probleem, maar net als jij kost het mij heel veel moeite, eigenlijk lukt het me op dit moment niet, om mijn gezondheid positief te beïnvloeden, maar ik ga beter mijn best doen! laurena, heb je wel eens gedacht aan melatonine, dat zijn in slaap vallers, van een lichaams eigenstof, helpt mij prima, zijn bij de drogist, dus zonder recept, te koop; er zijn verschillende doseringen, moet je maar even navragen, ik heb ze bij de `gezondheidswinkel´ gekocht.
als je slecht of niet in slaap valt, kan ik je die aanraden, je kan ze ook aan de huisarts vragen, dat zijn hogere doseringen, maar dan wel met recept. probeer maar, ik hoop dat ze helpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou,jij ook sterkte hoor(donderdag vooral).
Ik heb een nichtje die diabetes heeft en die moet 2x per dag spuiten dus ik weet van haar dat het geen pretje is daar mee te leven.
Ik heb wel eens meegemaakt dat ze een hypo kreeg en dan gaat ze zweten en trillen en dan is ze ook heel bang om alleen te zijn.
Maar ze kan er ook te makkelijk mee zijn,dan snoept ze iets en dan zegt ze:nou dan spuit ik gwn een keer extra als mn bloedsuiker te hoog is. Maar over die Melatonine:ik slaap daar niet op,al neem ik er 5 of meer in.
Misschien sterkere aan de huisarts vragen,is in ieder geval wel een idee.
Bedankt weer!:)
Slaapproblemen zijn zeer vervelend, maar dat wil niet zeggen dat je dan ook maar alles moet slikken. Ik heb goede afspraken met mijn huisarts over slaapmiddelen.
Als het een poosje (3 nachten of langer) slecht gaat, dan kan ik 1 pil halen bij de apotheek. Op deze manier is het veilig en niet verslavend.
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord,maar ik ben bang dat ik zo'n afspraak niet kan maken.
Ik kan het wel vragen,wie weet heb ik geluk.