Mensen gaan vaak meer eten/snoepen als ze stoppen met roken. Ze kunnen er bijvoorbeeld niet aan wennen om geen sigaret meer in hun vingers te hebben en dan nemen ze een snoepje o.i.d. Bovendien schijnt het dat je meer trek krijgt in je eten en dus misschien daardoor meer gaat eten. Bovendien heb je tijd over als je niet meer rookt en dan ga je misschien ook meer snoepen en eten.
Bij mijn weten is er echter nooit wetenschappelijk verband aangetoond tussen niet (meer) roken en obesitas.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee.

Betekenis van "Obesitas" volgens wikipedia:
Obesitas (verwante en min of meer synonieme termen zijn overgewicht, zwaarlijvigheid, vetzucht, corpulentie, dikheid, en adipositas) is een conditie van het lichaam waarbij de natuurlijke energiereserve van een mens of zoogdier, die in vet wordt opgeslagen, gebruikelijke niveaus ver overschrijdt tot aan het punt waarbij de gezondheid in het geding komt. Zwaarlijvigheid is bij wilde dieren vrij zeldzaam, maar niet ongewoon bij mensen en bij huisdieren, die vaak overvoed zijn en te weinig bewegen.

Dan heb je het dus niet over een paar kilo aankomen,
omdat je iets zoekt om te eten, ter vervanging van sigaretten.

Stoppen met roken en dat als smoes gebruiken om veel te dik te worden,
dat is een bekend verschijnsel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tijdens het stoppen met roken kan je meer trek krijgen en ook gaan "snoepen" uit verveling of onwennigheid. De "smoes"van ik ben zoveel aangekomen omdat ik gestopt ben met roken is een smoes ja. Je komt wel ietsje aan als je stopt met roken, alleen in het begin. Dat is echt maar een paar kilo maximaal. 1 tot 3 kg. ook kan je stoelgang iets veranderen als je net gestopt bent. De rest komt echt door het meer eten en snoepen. Ook al willen gestopte en aangekomen mensen je graag anders doen geloven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het schijnt zo te zijn dat roken de stofwisseling wel op een hoger pitje zet, als je stopt is dat effect dus weg. Bovendien (wat al eerder is gezegd): je smaak en reuk verbetert waardoor het eten aantrekkelijker is en je mist een bezigheid aardoor je je heil elders gaat zoeken. Altijd beter om met roken te stoppen (beter nog: nooit beginnen!!) maar wees je bewust van valkuilen, succes!!