Hoe kom ik van mijn angst voor koken af?

Ik ben 17 en moet eigenlijk eens beginnen met te leren koken...alleen ben ik heel erg bang dat ik me zal verbranden. Ik durf nu eindelijk met veel pijn en moeite het gas aan te steken en water te koken, maar als ik dan iets in het kokend water moet gooien ben ik als de dood dat het spettert. Ook wanneer ik vlees in een pan moet doen ben ik bang dat het spettert, en zodra het begint te sissen spring ik twee meter achteruit. Dan durf ik er ook niet meer in te roeren, ik ben gewoon zo bang dat ik me verbrand.
Het is echt heel overdreven, dat weet ik ook wel, maar toch vind ik het heel erg eng en kan ik er niet vanaf komen. Ik heb al een paar keer geprobeerd te koken met een vriend van me, of met mijn jongere zusje, maar als er uiteindelijk iets in de pan gedaan moet worden of geroerd moet worden moeten zij het altijd doen. Dit schiet zo niet op. Ik weet niet waar mijn angst vandaan komt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

De angst komt waarschijnlijk door de opvoeding: ouders leren hun kinderen (en terecht) dat koken gevaarlijk is, en dat alleen volwassenen het fornuis mogen bedienen. Als je op een bepaalde jonge leeftijd leert dat iets eng en gevaarlijk is, kan dat later als een (onredelijke) angst terug komen.

Toch zelf gaan koken is een kwestie van gewenning en gewoon aan beginnen. De praktische tips zoals de schuimspaan om dingen in kokend water te doen kunnen goed helpen. Je bent vooral bang voor opspattend kokend water, en voor opspattend vet. Vet kan gaan spatten als je water of natte dingen in heet vet doet, of bij boter wat (te) heet wordt, gezien boter deels uit water bestaat.

De beste tip die ik kan geven is: zorg dat er geen pan met kokend water of vet over je heen valt. Als de pannen gewoon stevig op het fornuis staan zal dit niet gebeuren. Verder is een beetje spattend water of vet wat op je hand of arm komt niet zo erg. Je hebt in de keuken direct een kraan bij de hand om je hand onder te houden. Van een spatje water of vet verbrand je niet gauw, zeker niet als je je hand meteen onder de kraan doet. Dan kun je je eerder bezeren aan hete broodjes uit de oven (gebruik oven handschoenen.)
Het strijkijzer, kopjes vers gezette koffie of thee, en sigaretten zorgen voor meer brandwondjes dan spattend water of sissend vet.
Kortom gewoon beginnen met koken, voorzichtig zijn, en als er toch een spatje vet of water op je hand komt: even onder de kraan en niks aan de hand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Toen ik net blind was, had ik die angst ook en heb ik helemaal opnieuw moeten leren koken, het is een kwestie van doen, doen en doen, op een gegeven moment gaat het over, kijk eens of er een kookclub of iets dergelijks bij jou in de buurt is, daar kun je oefenen met gevorderden. Dit geeft waarschijnlijk een veiliger gevoel, dan oefenen met een vriend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, die vraag is niet ongepast, ik krijg hem vaker, ik heb een computer die aangepast is, mijn computer leest alle tekst voor.
Ga in ieder geval oefenen en neem de tips van Ritsuka ook ter harte, al moeten de meeste vleessoorten wel op hoog vuur aangebraden worden. Maar vraag aan je vriend je te helpen om over je angst heen te komen, het voordeel in de keuken is dat je altijd een koude kraan bij de hand hebt,
Fornuis aansteken: lange gasaansteker
Iets in kokend water doen: grote schuimspaan, daar op leggen en dan in het water laten zakken.
Spetterend vlees: vuur niet te hoog zetten, geen speklapjes bakken, goede wokolie gebruiken.

Het meeste met spetteren gebeurt als je de pan te heet laat worden met bijvoorbeeld alleen boter erin.
Gewoon een paar trucjes toepassen scheelt al een heel stuk.

Toegevoegd na 1 minuut:
En liefst lange mouwen aandoen, mocht het dan spetteren, dan komt het op je kleding.

Toegevoegd na 2 minuten:
Probeer eens ovenschotels, dat is niet zo moeilijk en spettert niet.
Je moet het wel uit de warme oven halen, maar daar zijn ovenhandschoenen voor. Haal van die lekker grote.
Ritsuka