Waar komt afkeer voor voedsel vandaan?

Hoe komt het toch dat sommige mensen een enorme afkeer hebben voor bepaald soort voedsel. Ik snap best dat iemand iets niet lust, of zelfs erg vies vindt, maar onze dochter gaat al kokhalzen als ze vis ruikt. Waar komt die afkeer vandaan? Is het iets lichamelijks en zo ja, wat dan?
Of is het puur psychisch? Dat laatste zou ik dan niet weten waar ze dat van heeft. We hebben haar nooit gedwongen iets te eten wat ze niet lust.
Het gekke is dat ze verder echt alles lust en eet.

Toegevoegd na 28 minuten:
Het is niet dat ik mij zorgen maak of zo. Ze hoeft het ook niet te eten...ze is bijna 19!

Ook is ze er vroeger niet misselijk van geworden o.i.d. Opeens had ze dat toen ze een jaar of 5-6 was. Sindsdien nooit meer gegeten.

Mijn vraag iheeft meer vanuit het menselijk lichaam gezien te maken. Wat is die afkeer, wat gebeurt er met je? Kan het zijn dat een bepaalde stof niet goed voor je is en dat je lichaam daardoor een soort afkeer ontwikkeld?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

Ik heb dat ook een tijdje gehad, echt zo'n afkeer voor een bepaald soort voedsel.

Waarom ik het soms wat overdreef was dat ik dan wist dan ik iets anders kreeg. Misschien heeft zij zichzelf er zo van overtuigd dat het "smerig" is dat de geur haar alleen al aan dat gevoel herinnert en ze er dus niks mee te maken wil hebben.

Natuurlijk weet ik dit niet zeker en is dit puur eigen ervaring.

Als je dochter dit zelf ook als lastig ervaart is het een mogelijkheid er mee naar een dokter te gaan en om uitleg te vragen.

Als jij en zij er mee kunnen leven is er verder niks aan de hand, en dan bedoel ik meer dat zij het niet als lastig ervaart in het leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

misschien heeft ze een keer enorm moeten overgeven na het eten van vis?
ik heb op die manier een aversie tegen aardbeienijs opgelopen.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
herkenbaar Rieneke, ik heb eens stiekem een zak Nibits leeggegeten als kind......brrrr werd er ziek van en heb ze nooit meer gegeten (ja dat was de straf...:))
Miss heeft ze eens vis gegeten en lust ze het helemaal niet.. of ze heeft het ongemerkt gegeten ze kon het bvb niet zien maar toch zat het erin en vond ze het echt vies...
het is moeilijk om te zeggen waar het vandaan komt en miss word dat ook wel niet duidelijk...
of ze lust het echt niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wees gerust. Het zit tussen de oren. Een eerste maal niet lekker gevonden in je jeugd , heel moeilijk dit terug aan te leren eten tenzij het heel lekker wordt gemaakt met een sausje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een overtuiging in mijn optiek, ga naar een goede hypnose-therapeut of kinesioloog om het uit te vinden als je het belangrijk genoeg vind... Die hebben het geheim in no time boven water... En ook waar het vandaan komt en wat er in meespeelt...