Rokerskwaal? Klopt het dat je na het roken van een peuk koude handen krijgt? Of is het een fabeltje?

Ik rook wel maar ik heb meestal koude handen niet dat het na het roken zo is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.2K

Het beste antwoord

Roken heeft een negatief effect op je doorbloeding, dat kan zeker koude handen en andere koude lichaamsdelen veroorzaken.

Toegevoegd na 9 minuten:
Roken zorgt sneller voor koude handen en voeten. Omdat bloedvaatjes vernauwen door het roken, is een optimale doorbloeding niet meer mogelijk wat zich kan uiten in koude handen en voeten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als roker heb ik hier zelf nog nooit last van gehad.
Natuurlijk verschilt dit per persoon, maar ik gok dat een fabeltje is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neen, heb ik persoonlijk nooit last van gehad. Fysiologisch ook niet echt voor de hand liggend, immers er hoeft niets verbrand te worden (zoals bij eten) dus je lichaam heeft daarvoor geen energie nodig en koelt daarom ook niet af. Dit heb je wel als je net iets gegeten hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Roken vernauwt de bloedvaten, vooral die van handen en voeten. Hoe kleiner het bloedvat, des te meer wordt het vernauwd, en vaak worden de kleine bloedvaten onder de vingernagels door het roken helemaal afgesloten. Zodra men een sigaret begint te roken, wordt de hoeveelheid bloed die naar de handen toevloeit minder dan de helft van de normale en dit blijft ongeveer een uur zo. De temperatuur van de handen en voeten daalt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is een onrechtstreeks effect (net zoals rokers meestal ook magerder zijn en terug verzwaren als ze stoppen met roken, maar dat is niet de vraag hier) en dat heeft met basaal metabolisme te maken (uitleg zie laatste zin):

Roken vernauwt de aders, maar nog voor je inhaleert heb je het rustgevende effect dat eigenlijk de kern van de verslaving omvat en je drang naar een sigaret typeert. Het contact met de mond, gevolgd door een rustige ademhaling (in tegenstelling tot een verdrinking of angst die opkomt), zorgt ervoor dat je hartslag ook vermindert en dus ook je bloedsomloop trager wordt en de warmtetoevoer minder wordt. Het omgekeerde kun je trainen door jezelf psychisch alert te maken, maar dan dood je ook het rustgevende effect van de sigaret.

Ik heb dit gemerkt, nadat ik al 15 jaren gestopt was met roken, omdat zelfs het fictief inhaleren van een sigaret mij tot rust bracht/brengt en grootdeels hetzelfde genot geeft. Maar meestal wil ik druk bezig zijn, dus roken is eigenlijk ook niets voor mij.

De koude uiteinden zijn een basisreflex van een lichaam dat graag haar warmte behoudt, zeker als het in rusttoestand is.

Tot slot, let ook op het relatieve effect: Ik heb altijd het gevoel warme handen te hebben, tot ik ze op de rug van een van mijn kids leg, waarna ik steevast een gierende reactie krijg (en wat later van hetzelfde laken een broek krijg). Sommigen hebben ook 's avonds warm maar ik zelf koel pas helemaal af na 3 of 4 uur 's nachts. Dus veel hangt af van je basaal metabolisme (stofwisseling bij rust).