Waarom laten mensen gaatjes in hun oren schieten om oorbellen te kunnen dragen? Waar komt dit vandaan en wanneer begon het?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Een oorring of oorbel is een ring of anders gevormd sieraad dat door het oorlelletje of de oorschelp wordt gedragen. Het is feitelijk een piercing, maar een oorsieraad is zo ingeburgerd dat het doorgaans niet als dusdanig wordt gezien.

Om een oorbel te kunnen dragen moet er een gaatje door het oor worden gemaakt. De meeste vrouwen hebben in ieder oor één of meer oorsieraden, bij mannen komt het dragen van oorsieraden in beide oren tegenwoordig steeds vaker voor. Ook is het sinds de jaren 90 populair om ringen door andere delen van het oor te plaatsen. Vooral de oorschelp en tragus zijn wat dat betreft populair. Sommigen laten hun oor van boven tot onder vol plaatsen met ringetjes.

Het dragen van een gouden oorring door zeelui werd als een soort van verzekering beschouwd. Als men zou verdrinken en ergens op een onbekende plek zou aanspoelen, zou van de verkoop van de ring de begrafenis bekostigd kunnen worden.

Een sieraad dat aan het oorlelletje wordt geschroefd wordt oorknop(je) genoemd, de meest gebruikte verzamelnaam voor oorsieraden is oorbel(len).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik weet niet waarom we ze dragen. Ik weet alleen dat ze populair werden in de jaren '20 van de vorige eeuw.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ze deden het vroeger al voor hun cultuur of zo. Nu doen we het nog steeds omdat het mooi is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
nog leuker is:'' waarom is het in je oren ''normaal'' maar zodra het is een ander lichaamsdeel is vinden mensen het ineens ''apart''?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De gewoonte van zeelieden in vroeger dagen om gouden oorbel(len) te dragen was om de begrafenis te kunnen betalen als zij dood in de vreemde werden gevonden.