Wanneer zouden we logischerwijs weer een geboortegolf kunnen verwachten?

Op wiki kun je lezen dat we net na de oorlog, daarna van 1965 tot 1970, en vervolgens van 2000 tot 2004 een geboortegolf hebben gehad. We zien dat de gemiddelde leeftijd van ca. 20 naar ca. 30 jaar is gegaan wbt de geboorte van het eerste kind.

Op zich lijkt het logisch dat de eerste geboortegolf zorgt voor de volgende etc. dan zou de volgende geboortegolf zo rond 2025 tot 2030 zijn.

Maar, mensen wachten ivm de crisis misschien wat langer met kinderen krijgen...zou een geboortegolf dan eerder komen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Statistisch gezien middelt het zich steeds meer uit omdat de vruchtbare periode van elke volgende generatie steeds langer wordt. Dan zullen andere factoren als bv de geboortecijfers van allochtonen belangrijker worden. Of een totale stroomuitval met 9 maanden later een geboortegolf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Niemand kan in de toekomst kijken, dat in de eerste plaats.
De geboortegolf na de oorlog kwam omdat men weer hoop had op een betere toekomst en ook aan het einde van de zestiger jaren kon men zeer optimistisch zijn. Het zou dus goed kunnen dat als wij weer helemaal hersteld zijn van de huidige crisis dat er weer een golf komt, maar niemand kan zeggen wanneer dat zal zijn en of er niet weer ander zwaar weer over ons komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk zelf rond september 2013, als de wereld in ieder geval niet vergaat :p
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk zelf op het moment dat de (internationale) economie echt flink aantrekt. Met alleen de nationale economie ben je er nog niet omdat we voor een flink deel ook van de export afhankelijk zijn.

Het lijkt mij dat er een economisch wonder nodig is wil een geboortegolf eerder zijn intrede maken.