Ik heb nu 4 dagen last van mijn darmen en heb griep. Ben al 5 kilo afgevallen, en alles wat ik eet kots ik uit. Wanneer moet ik naar een dokter?

Ik voel me enorm zwak en heb dus al 4 dagen bijna niks gegeten. 5 crackers totaal ongeveer. Bouillonsoep etc komt er direct weer uit.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (7)

Nou ik was eergisteren al naar de dokter gegaan! Dit ziet er meer uit als een onschuldige buikgriep.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die 5 kilo, dat is de hele inhoud van je maag-darmstelsel plus een heleboel vocht uit de rest van je 'systeem' wat je kwijt raakt. 5 kilo vocht is veel.

Probeer om in elk geval water te blijven drinken. Als je dat ook niet binnen kunt houden, loop je een serieus risico op uitdroging. Dat kun je zelf controleren door je huid 'op te tillen', als het overeind blijft staan heb je al uitdrogingsverschijnselen. Zie de link hieronder voor meer informatie over uitdroging.

Bel met de weekendarts en vraag wat je moet doen. Mogelijk kun je middelen krijgen die het braken onderdrukken waardoor je in elk geval niet verder uitdroogt, of moet je ORS gaan drinken om je zouten aan te vullen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nu,en een beetje vlug ook:opletten voor teveel vochtverlies!
fremar
11 jaar geleden
Maandag meteen gaan !!! En veel drinken nu !!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de regel gaat buikgriep vanzelf over. Toch moet u in de volgende gevallen een arts raadplegen:

Symptomen of vermoeden van uitdroging;
Gedurende meer dan 12 uur niet kunnen urineren;
Aanwezigheid van bloed in het braaksel en/of de stoelgang;
Als er na vijf dagen geen duidelijke verbetering van de symptomen is.

Bovenstaande gevallen gelden voor volwassenen!

Maar als je niet voldoet aan de bovenstaande gevallen kun je alsnog de huisartsenpost bellen en overleggen.

Die 5 kilo is voornamelijk vocht en buikinhoud, die heb je er zo weer aan als het over is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je echt griep, met verkoudheid, spierpijn, koorts enz.
of is het alleen buikgriep met diaree, buikpijn en buikkrampen, overgeven, koorts, misselijkheid enz?

Een buikgriep is geen influenza, maar een maag/darm infectie met vaak een virus als veroorzaker, het kan echter ook een bacterie of parasiet zijn.
Een fikse buikgriep houdt je wel even bezig. De symptomen houden ong. tussen de 3 en 7 dagen aan, waarna in principe spontaan verbetering zou moeten optreden. Heb je een verzwakt immuunsysteem of is er een andere oorzaak van je klachten, verbetert de conditie vaak niet na een week en dan is het zinvol om een huisarts op te zoeken en vaak krijg je dan antibiotica wat kan helpen om sneller te herstellen.
Je kunt een middel als 'domperidon' zetpillen nemen om je maag/darmstelsel te kalmeren. Het is zonder recept bij de apotheek verkrijgbaar onder de naam 'Motillium' en ook Kruidvat heeft het wel. Bij de apotheek kunnen ze echter beter advies geven aan hand van jouw klachten en medicatie die je evtl. al hebt, soms gaat iets niet goed samen.
Probeer vooral om ook te drinken, vocht móet je hebben!
Een isotone sportdrank heeft ook een mogelijkheid om snel vocht en mineralen toe te voeren.
Je moet nu namelijk zouten en suikers toevoegen, die verlies je te veel. Treedt er geen verbetering op, ga dan wél naar de huisarts! Een bacterie of parasiet, móet dan met antibiotica aangepakt worden en vaak is een infuus met vocht ook even nodig om je weer op de rails te krijgen.
amc
11 jaar geleden
Die 5 kilo zal grotendeels vochtverlies zijn maar dat betekent nog niet dat je uitgedroogd bent. Plas je voldoende en heeft je urine een lichtgele kleur dan valt het met uitdroging nog wel mee. Heb je koorts? Is er inmiddels geen verbetering en/of zit er bloed bij je ontlasting dan is het raadzaam om contact op te nemen met je huisarts. In het weekend betekent dat doorgaans de huisartsenpost maar dat zou ik wel doen.