Ja, je lichaam went aan cafeïne zoals het ook went aan andere stoffen.

Zie ook deze link: http://nl.wikipedia.org/wiki/Cafeine#Gewenning

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik ervaar dit zelf overigens ook. Ik drink veel koffie en het heeft op mij nauwelijks tot geen effect meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik merk het met name aan de cola. Het is weliswaar verhoudingsgewijs tot cola lager. Maar mijn moeder, die drinkt bijv. veel zwarte thee (zit ook een beetje caffeïne in), maar is nou nog steeds altijd moe/slaperig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan kloppen. Bij de ene persoon gaat het wat sneller dan bij de andere. Probeer anders eens een kop espresso als je veel energie nodig hebt.

Andere antwoorden (1)

Resistent is in dit kader niet helemaal het goede woord (taalkundig gezien), maar ja.

Als je lichaam gewend is om een bepaalde hoeveelheid koffie/cafeïne binnen te krijgen zul je uiteindelijk meer nodig hebben om het oorspronkelijke opwekkende effect te ervaren als iemand die (bijna) geen koffie drinkt.