Hoe kan ik mijzelf goed aanleren mensen aan te kijken tijdens gesprekken?

Als ik een gesprek met iemand voer kijk ik nooit iemand in de ogen aan.
Ik durf dit niet echt omdat als ik iemand diep in de ogen aankijk ik het gevoel heb dat ik heel erg raar kijk en ik heb dan een soort gevoel dat er iets vanbinnen van mij word blootgesteld wat ik heel erg onprettig vind. Als ik een gesprek voer kijk ik diegene wel af en toe aan in de ogen maar daarna kijk ik gelijk weg en het is altijd maar een fractie van een seconde.
Hoe kan ik van dit vervelende gevoel afkomen als ik iemand in de ogen aankijk en hoe kan ik mezelf goed aanleren om dit vaker uit mijzelf te doen? En ik zou nog graag willen weten welke dingen ik echt niet moet doen tijdens een gesprek dat ik gaande wil houden qua lichaamstaal. Ik zit meestal achterover geleund met mijn armen over elkaar een beetje om me heen te kijken ookal wil ik het gesprek gaande houden en ik snap dat je dit echt niet moet doen. Graag wat tips en do's en don'ts :)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn broer heeft daar ook moeite mee,die heeft zelfs moeite met oogcontact met mensen die hij kent.
Ik heb er zelf totaal geen moeite mij,ik snap het eigenlijk niet.
Maar wat mijn broer altijd doet is focussen op 1 plek op iemands gezicht,zodat hij iemand toch blijft aankijken.
En niemand verwacht toch dat je iemand non-stop blijft aankijken?
Dat vindt degene tegenover je meestal ook niet prettig.
Dan moet je elkaar echt gaan zitten aanstaren.

Antwoorden (4)

je gevoel is natuurlijk heel erg belangrijk. als je met iemand praat, wil je je er goed bij voelen. probeer (als je alleen thuis bent een beetje te oefenen in de spiegel. als je aan tafel zit, leg je je handen gewoon gevouwen plat op tafel. bedenk goed wat die gene zegt. wíl het begrijpen, denk mee. en iemand aankijken is soms vervelend. er zijn niet zo veel tips voor. vooral niet je armen over elkaar houden, dat geeft de ander een gevoel dat je afgesloten zit. leg je handen ook niet achter op je hoofd.

als je staat, leg je handen dan op elkaar, met de ene handpalm naar boven en de ander naar beneden. sta met je benen iets uit elkaar en recht naar voren, knieËn niet op slot.
word wat zelfverzekerder, dat helpt ook bij verlegenheid.

voor de rest is het gewoon een kwestie van wennen. als je ouder wordt, heb je er steeds minder last van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het je een vreemd gevoel geeft om direct in de ogen te kijken, kan je het ook proberen om eerst tussen/langs de ogen te kijken, dus bijvoorbeeld naar de bovenkant van de neus. Zo krijgt de ander niet direct de indruk dat je hem amper aankijkt, en kan jij een beetje wennen zonder te vaak je blik af te wenden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wegkijken tijdens een gesprek, wat voor gesprek dan ook, nooit doen. hiermee geef je verkeerde signalen af.

andre van duin zei ooit, ik kijk altijd iemand aan, tenminste dat denkt diegene, ik weet alleen dat ik kijk naar de neus tussen de ogen. daar c oncentreer ik mij op. dat geeft rust.

het heeft allemaal te maken met zelfvertrouwen.

professionele sprekers voor een groep kijken over mensen heen en toch heb je het gevoel dat ze je aankijken. ook je gesprekspartner naakt voorstellen helpt.

er zijn meerdere trics toepasbaar.

open en gesloten zithoudingen. ook altijd lastig onderwerp, heeft ook weer te maken met vertrouwen.

ga goed zitten in de stoel, rechtop, druk je kont zoveel mogelijk tegen de achterkant, voeten plat op de grond. je handen leg je losjes in je schoot. dan heb je de perfecte houding!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oogcontact houden met je gesprekspartner is ontzettend belangrijk. Het geeft de persoon namelijk het gevoel dat je bij de les bent en aandacht schenkt voor wat hij te vertellen heeft.
Toch kan je er ook heel makkelijk de mist mee ingaan. Iemand constant recht aan blijven kijken kan je gesprekspartner een onprettig gevoel geven. Het is dus goed om iemand gedoceerd aan te kijken. Richt je ogen tijdens het gesprek af en toe naar iets anders. Ideaal is om de ander ongeveer 60 procent van de gesprekstijd aan te kijken.
Moeite met iemand recht in de ogen te kijken? Focus dan bijvoorbeeld op het puntje van de neus. Dat is iets minder direct en wordt vaak als prettig ervaren. André van Duin deed dit bijvoorbeeld jarenlang tijdens zijn beroemde sketches met Frans van Dusschoten. Het hielp hem om niet zelf in de lach te schieten.
De handen zeggen veel meer dan je denkt. Met een zachte, slappe handdruk kom je bijvoorbeeld over als een weinig daadkrachtig iemand met een zwak karakter. Net zo belangrijk als een stevige handdruk is dat je de ander tijdens het handen schudden in de ogen kijkt. Wie naar de grond staart, oogt al snel nerveus en zelfs onbetrouwbaar.
Gezicht
Je gezicht spreekt boekdelen. Is dat iets wat ze wel eens over je zeggen? Hierin schuilt dan zowel een gevaar als een kans. Gevaar omdat je emoties direct op je gezicht staan af te lezen. Tijdens een gesprek met een klant is het niet echt de bedoeling dat je gezicht telkens verraadt hoe je ergens over denkt.
Het is dus aan te raden om je gezichtsuitdrukking enigszins onder controle te houden. Niet te snel en te vaak fronsen, want dat geeft de indruk dat je het niet eens bent met wat er gezegd wordt. Een glimlach kost niets. Dit is tevens de makkelijkste manier om anderen een prettig gevoel te geven. Als je luistert, is een open en ontspannen gezicht zonder gefronste wenkbrauwen de beste optie. Continu glimlachen komt namelijk onnatuurlijk over.
Let ook op je gezichtsuitdrukking wanneer je geconcentreerd bent of nadenkt. Veel mensen hebben dan de neiging om boos of chagrijnig te kijken zonder dat ze zich hiervan bewust zijn. Ontspan je gezichtspieren. Er is niets mis met verschillende gezichtsuitdrukkingen voor de spiegel te oefenen, en jezelf te leren neutraal en ontspannen te kijken.
Zie verdere info in bijgevoegde link.