Waarom hebben mensen met autisme moeite met oogcontact?

en psychopaten juist niet? Beide hebben een verminderde empathie en dus moeite zich in te leven in andere mensen en dus gevoelig voor.. tenminste dat ik mij intrepretatie.

Toegevoegd na 3 minuten:
is er een neurobiologisch oorzaak voor aan te wijzen?
(vraag voor kenners)

Toegevoegd na 4 minuten:
De vraag is dus een aanname van wat er gezegd word.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Het zou kunnen dat je de vraag mss iets moet aanpassen. Ze hebben niet zozeer moeite met oogcontact, maar ze doen het gewoon minder. Ze leven meer in hun eigen wereld en waarom zou contact zoeken, met of zonder ogen, dan nodig zijn. Ze lijken er weinig behoefte aan te hebben.
Voor zover ze er wel moeite mee hebben, kan dat te maken hebben met het feit dat ze met de indrukken weinig kunnen of juist verward door raken.
Psychopaten willen juist wel contact om beter te kunnen manipuleren of te overheersen voor hun eigen gewin.

Beide stoornissen lijken een defect te vertonen in de cortex cingularis anterior waardoor hun empathisch vermogen tekort schiet:

Autisme wordt vaak in verband gebracht met stoornissen in het affectieve beleving van prikkels uit de omgeving. Deze zouden verband kunnen houden met een structureel defect van gebieden in het limbisch systeem, zoals de cortex cingularis anterior.

Psychopathie wordt gezien als een handicap waardoor men slecht kan afstemmen op de emoties van anderen. Dit gebrek of zelfs de volledige afwezigheid van empathie is onder meer aangetoond uit onderzoek waarbij hersenactiviteit is gemeten in situaties waarbij psychopaten anderen een fout zien maken.

Gebieden in de hersenen zoals de cortex cingularis anterior, waar emotionele prikkels (zoals beloning en straf) worden verwerkt lieten daarbij minder activiteit zien dan bij controleproefpersonen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

hey ik heb zelf autisme en heb hier voor mezelf wel een reden voor. dit betekend niet dat dit voor iedere persoon met autisme geld maar,

ik heb altijd het gevoel dat mensen mijn gedachten lezen als ze recht in mijn ogen kijken.

oogcontact voelt toch ook vaak wat intiemer dan simpelweg praten waardoor het al gauw ongemakkelijk aan kan voelen als je dit met iemand doet die je maar net kent.

dus eigenlijk ook een deel verlegenheid denk ik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi verwoord hoor, en precies wat mijn zoon ook voelt, de ogen zijn de spiegel van de ziel zeggen ze wel eens... Een persoon met autisme heeft moeite met contact maken, en dus mensen toelaten tot je ziel en geweten. Hoe een psychopaat denkt weet ik gelukkig niet, maar ik kan me zo bedenken dat deze geen ziel en geweten denkt te hebben en dat graag toont.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het zelf ook, en voor mij is het net zo eng als met iemand praten... het is toch sowieso heel direct want dan "moet" je contact maken met die persoon, en als je niet aankijkt dan voor je gevoel is het al een stuk minder eng (maar jah, das mijn mening dan)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
precies wat je zegt BM27! een gesprek op zich is al heel moeilijk om te beginnen omdat (bij mij dan) er altijd een beetje de angst is om het verkeerde te zeggen of vragen, vooral omdat (in mijn geval dan weer) het erg moeilijk is om andere mensen af te lezen. ik weet bijvoorbeeld ook bijna nooit wanneer een grap bijvoorbeeld op of zelfs over het randje is en op welke momenten een grap gepast is. (gelukkig kent mijn omgeving me best goed een zeggen ze meestal ''ach, 't is Rewer maar, van hem kunnen we het hebben)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ tom, ja dat is inderdaad een beetje het idioote, want natuurlijk kan dat niet. des al neit te min voelt het op de een of andere manier wel zo