Fijt of paronychia is een etterende ontsteking in een vinger of teen, die meestal door de bacterie Staphylococcus aureus wordt veroorzaakt. Fijt kan onder andere ontstaan door vuil in een wondje langs de nagelriem, bijvoorbeeld ten gevolge van een splinter of door nagelbijten. Onder de nagel kan zich vervolgens pus ophopen. Dit kan een uiterst pijnlijke en rood gezwollen vinger of teen tot gevolg hebben. Een ontsteking uitgaande van en beperkt blijvend tot de nagelriem wordt vaak paronychia (van het Griekse para (naast) en onyx (nagel)) genoemd.

Onbehandeld kan een fijt onderliggend bot, gewricht en pees aantasten. Behandeling bestaat uit het openen van het abces en meerdere keren per dag weken in sodabadjes of biotex zonder bleek. Soms wordt ook antibiotica voorgeschreven. Dit is zelden nodig (bij suikerziekte, slechte doorbloeding, verminderde afweer). Berucht is het ontstaan van een flegmone (holte met pus) als de ontsteking niet tijdig wordt ontlast.

De chronische vorm (langer dan 6 weken) wordt meestal veroorzaakt door een infectie met een schimmelsoort, Candida albicans. Ook bij de chronische vorm is de huid aan weerskanten van de nagel rood, pijnlijk en opgezet, waarbij de omliggende nagelriem verloren kan gaan. De nagel kan wit verkleurd zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als een ontsteking in het bot schiet... DAt kan met een fistel gebeuren maar ook bij een verwonding totop het bot... Het is net een veenbrand maar dan in je lichaam, je raakt het bijna niet meer kwijt...

Maar maak je geen zorgen, als je alleen maar een vleeswond hebt, dan is de kans heel klein dat je fijt ontwikkelt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Fijt "is een ander woord een nagelriem ontsteking.
Die indien niet tijdig behandeld een flinke ontsteking kan veroorzaken en in het ongunstigste geval naar het bot kan doortrekken.
Dit woord word veel in Limburg gebruikt.
Mogelijk ook in meerdere streken van Nederland maar ik ken het gebruik van die streek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fijt is een vervelende ontsteking die vooral kan ontstaan doordat er in een klein wondje in je vinger meestal bij de nagelrand vuil komt. Als je dat niet tijdig onderkent kan het vervelend worden, maar je zult het wel tijdig onderkennen want het wordt dan een hele vervelende kloppende pijn.
Maar daaraan voorafgaand is het meestal dik en opgezwollen. Het beste kun je dan soda-badje nemen en daarin de aangedane plek flink laten weken.
Vaak los je daar het probleem al mee op, na het weken, droogdeppen met een steriel gaasje en zo luchtig mogelijk verbinden.
Waarschijnlijk gaat door het weken in soda de wond al open en komt alle pus eruit. Blijf het steriel houden en neem eventueel nog wat soda-badjes.
Gaan de klachten binnen 24 uur niet over, altijd naar de arts gaan ook in het weekend.
Fijt kan bij te lang wachten vervelende complicaties hebben.
In een ver verleden werkte ik vaak op de boerderij van mijn ouders, bij het koeien melken kon je een wondje oplopen ,als daar dan vuil in kwam, kon er fijt ontstaan.
Ik heb het een paar keer gehad.