Als je niet kan ruiken proef je dan ook niks?

Als je verkouden bent proef je minder omdat je neus dicht zit. Ik heb een kennis die nooit heeft kunnen ruiken, maar die proeft toch alles. Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

ik heb sl zo'n 15 jaar géén reukvermogen meer. heel soms kortstondig wel, en dan vind ik dat bijna alles stinkt. mijn KNO arts vertelde me destijds dat mijn reukorgaan eigelijk goed is maar 'n slechte verbinding heeft met de hersens. mijn smaak is perfekt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat klopt ; wie ECHT niet kan ruiken, proeft ook niks, of hooguit extreem zoete en zoute en bittere en zure smaken - de 'basis-smaken' zeg maar. We noemen dit anosmie.

Eten is voor mensen die niet kunnen ruiken dan ook lang niet zo leuk als voor mensen die dat wel kunnen. Je moet het puur hebben van de structuren. Daardoor kunnen ze overigens combinaties lekker vinden die wij vreselijk vinden, maar meestal heeft het eten weinig kraak of smaak.

Er zin ook mensen die verminderd reukvermogen hebben, maar wel degelijk voldoende ruiken kunnen om hun eten te kunnen genieten. Maar intussen ruiken ze zichzelf niet, of dat hun huis stinkt, of dat ze teveel parfum op hebben.

Toegevoegd na 3 minuten:
In onderstaande link een aflevering van 'Je zal het maar hebben" over - onder andere - anosmie, die een goed beeld geeft.

http://www.gezond24.nl/video/bekijk/je-zal-het-maar-hebben-colitus-ulcerosa--anosmie1.htm

En nog een kleine toevoeging : mensen die echt zijn geboren met het onvermogen te ruiken, ontwikkelen op hun eigen manier wel een soort smaak. Dat zal vermoedelijk zijn wat er met je kennis aan de hand is. Al zal hij smaken heel anders waarnemen dan jij. Zoals een kleurenblinde uitstekend kan zien, maar een heel andere wereld waarneemt dan wij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vraag goed lezen en dan antwoorden op deze vraag, niet zomaar wat schrijven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat doe ik ook, en ik schrijf nooit zomaar iets. Waar slaat dit op ????
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En waar blijft jouw fantastische antwoord ??
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk omdat er staat, ik citeer: 'Hij kan nooit ruiken'. Maar goed ik vindt jouw antwoord wel goed. Omdat je nu onnodig, vind ik, een min gekregen heb krijg je van mijn een + je.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar heb ik toch ook iets over gezegd ?? Ik begrijp dit niet zo goed, hoor..... In eerste instantie heb ik de vraag beantwoord, en uiteindelijk - nadat ik het filmpje had gevonden dat ik zocht - ook gezegd wat er gebeurt met de smaakontwikkeling van mensen die nooit hebben kunnen ruiken. Ik zie echt de onduidelijkheid niet.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat hij dat zo dacht. Ik vind je antwoord heel goed ;)
Gedeeltelijk is het zo.

Met je tong kun je de vier basis smaken proeven, zijnde zoet, zuur, zout en bitter.
Binnen de ander smaken speelt je reuk de belangrijkste rol.
Als je verkouden bent kan je minder tot niets ruiken, en zal het leeuwendeel van je smaak ook verminderen tot minimaal de vier hoofdsmaken.

In het geval van je kennis krijg ik een beetje de indruk dat ze zelf de smaken heeft gecreëerd op wat anderen hebben beschreven in combinatie met de smaken en sensaties die ze via haar mond/tong heeft gekregen. Hierdoor kan ze toch dingen proeven, wellicht anders dan jij het zou doen.