Heeft roken invloed op je spieropbouw? (Zie uitleg).

Ik vraag me af als je vaak naar de sportschool gaat en gezond eet, maar daarbij ook rook.

Dit invloed heeft op de groei van je spieren? Dus eigenlijk als je niet rookt je meer spieren krijgt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (2)

Ja dat heeft zeker invloed. Een slechte invloed!

Roken zorgt er simpel weg voor dat je longen minder zuurstof opnemen omdat je longcapaciteit achteruit gaat, dus kan er minder zuurstof naar je spieren gaan. En ook vernauwen je bloedvaten waardoor het transport van voedingsstoffen minder goed verloopt en dat dat dus ook minder goed je spieren bereikt! Ook zal je conditie minder zijn dan wat je zal hebben als niet-roker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het spierweefsel van rokers breekt sneller af dan het spierweefsel van niet-rokers. Dat ontdekten onderzoekers van het Copenhagen Muscle Research Centre. Roken verhoogt de aanmaak van het spierafbrekende hormoon myostatin. Dus je zult niet extra spieren opbouwen als je niet rookt in vergelijking met iemand die wel rookt. Maar niet roken helpt wel het tegengaan van spierafbraak. Dus in zekere zin kun je zeggen dat mensen die niet roken meer spierweefsel behouden dan mensen die wel roken.