Longontsteking niet over, wat mag wel en wat niet?

Blijkbaar is mijn longontsteking niet over, er zit nog iets. Van mijn huisarts mag ik nog wel werken, maar moet zware inspanningen en tillen vermijden. Welke dingen moet ik nog meer rekening mee houden?

Ik werk met kinderen en enkele voorbeelden welke ik vaak doe. Wat kan ik beter niet doen en bij welke punten moet ik bepaalde zaken in de gaten houden?

- Bij jeugdcircus duw ik bij het eind altijd een mattenwagen vol kinderen naar het materialenhok.
- Bij het onderdeel ballopen bij het jeugdcircus kan het voorkomen dat nieuwe kinderen enorm ondersteund moeten worden. (handen vasthouden) Hierbij leggen ze soms hun hele gewicht op je.
- Bij de tussenschoolse opvang sta ik buiten met pleinwacht. Moet ik bescherming in acht nemen?
- Bij de scouting doe ik vaak zelf mee met de renspelletjes. Mag ik nog wel rennen?

Morgen belt mijn huisarts me terug en ga ik deze vragen zelf stellen, maar tot die tijd (of in geval van vertraging) zou ik graag vast een paar dingen weten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Een grote krachtsinspanning maakt op zichzelf niets uit. Je moet je over het geheel genomen gedragen als een herstellende zieke. Dus regelmatig leven, veel rust nemen, ruim voldoende slapen. Met andere woorden op zo'n manier dat je lichaam zich zelf kan herstellen.
Als die fysieke krachtsinsapnningen, die je normaal doet, eigenlijk te zwaar zijn en zeker nu, moet je ze niet doen. As je dat met gemak doet, kan je het wel doen. Longontsteking schijnt ook niet besmettelijk te zijn.
Verder natuurlijk goed eten en je lichaamstemperatuur in de gaten houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een longontsteking wordt vaak overschat. Een advies dat ik gevonden heb:
'Bedrust is ook aan te raden. Bij het ophoesten van veel slijm kan stomen en het loskloppen van het slijm helpen. Wanneer de longontsteking ernstig is, zal er een opname in het ziekenhuis nodig zijn.'

ik zou dus niet teveel inspanning verrichten. Beterschap!