ik krijg kramp als ik mijn spieren aanspan en het beweegt en deukt , en na het kramp kan ik bijv. niet goed lopen?

mijn spieren deuken soms van zelf in , heel raar, ik ben nog vrij jong, onder de 18 jaar, als ik mijn spieren aanspan krijg ik vanzelf kramp. en het doet zeer pijn, ik kan dan bijv. soms niet lopen en dan krijg ik een zwakte, weet iemand wat dit is? ik wil namelijk heel graag weten wat dit is en hoe ik er van af kan komen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7K

Antwoorden (2)

Of dit een probleem is, ligt eraan hoe en wanneer de kramp optreedt.

Als je bijvoorbeeld op de bank zit met je benen over elkaar, en je spant dan de kuitspier aan van het "hoge" been, dan kun je die spier zelf in een kramp trekken, met alle gevolgen zoals jij die beschrijft. Dit is echter iets dat je zelf doet, en de verschijnselen zijn normaal. De oplossing is: trek je spier niet meer in een kramp.

Als het echter spontaan gebeurt, is er iets aan de hand. Wat dat is, kan alleen een arts bepalen. Dan zul je dus met je klachten naar de huisarts moeten, en hem of haar laten bepalen wat je dan moet doen.

Toegevoegd na 14 seconden:

Ik kan je wel alvast één van de vele mogelijke oorzaken noemen. Dat is een tekort of een teveel van bepaalde mineralen in het bloed. Calcium, kalium en magnesium zijn bekende mineralen die met spierkrampen te maken kunnen hebben.

Als dit bij jou het geval is (een eenvoudig bloedonderzoek kan dat aantonen), kan naar de oorzaak worden gezocht. Die kan in je voedingspatroon liggen, of in een stofwisselingsprobleem. Zodra de oorzaak bekend is, kun je er iets aan doen.

Maar nogmaals: dit is slechts één van de vele mogelijke oorzaken. Laat dus vooral een arts bepalen wat er in jouw specifieke geval werkelijk aan de hand is.

Cryofiel
11 jaar geleden
Hoi gast 131,

Mensen die vaak last hebben van krampen, ( s nachts bijvoorbeeld) hebben vaak een tekort aan bepaalde mineralen.
Ik heb het vroeger ook gehad. an er g pijnlijk zijn. Na een heftige kramp word de spier slapper, vanwege de heftige inspanning. Maar het is vrij snel op te lossen, door aanvullen van het mineraal.

Wat ik je zou aanraden is per direct naar de apotheek te gaan en daar om calcium/magnesium tabletten te vragen. Liefs van een goed merk zoals Orthica of Solgar. (dit beter op)

Tekort aan Magnesium is vaak de boosdoener, magnesium zorgt ervoor dat je spieren kunnen ontspannen.

Pas ook je voeding aan en probeer wat meer groente, broccoli (niet te lang gekookt) en fruit te eten. Maak desnoods af en toe een smoothie voor jezelf met zowel groent als fruit erin. Maar in principe moet je met de magnesium pillen al binnen een week verbetering merken.

Succes. M