Hoe komt het dat je minder kracht bij fitness hebt als je van het weekend zat bent geweest?

Komt die kracht vanzelf weer terug? Of moet je het helemaal opnieuw opbouwen ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Je lever is verantwoordelijk voor onder andere het verweken van vet en het opslaan van glycogeen (koolhydraten). Daarnaast is je lever ook hetgene wat de alcohol die jij in je lichaam krijgt verwerkt. Aangezien je lever niet alles tegelijk kan doen, komt de aanvoer van voedingsstoffen naar je (herstellende) spieren in het gedrang en zullen je spieren hierdoor in mindere conditie zijn.
Bovendien heeft je lichaam heel veel vocht nodig om de alcohol te kunnen verwerken en zal je dus sneller uitdrogen. Als je lichaam een vochttekort heeft is het ook minder goed in staat afvalstoffen, zoals melkzuur wat ontstaat tijdens het trainen, af te voeren.
Dus naast het feit dat (teveel) alcohol natuurlijk niet goed voor je is, heeft het ook zeer zeker een negatief effect op je training en kan je het aantal keren dat je zat wordt maar beter zo minimaal mogelijk houden (of beter nog, gewoon niet zat worden).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankje voor je antwoord, maar komt die kracht vanzelf terug in de spieren of moet je dat weer opnieuw gaan opbouwen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De kracht in je spieren neemt het meest toe in de herstelfase van je training. Wat je dus eigenlijk doet als je (teveel) alcohol drinkt, is je herstel en daardoor je vooruitgang in de weg zitten. Bij onvoldoende rust kan het zelfs zo zijn dat je door het trainen je eigen spieren gaat 'verbranden' in plaats van opbouwen, waardoor je kracht en massa dus eerder zal afnemen dan toenemen. http://bodybuilding.bbforum.be/post107.html?sid=e0706624953c816b4708449b0e77bb44