Hoe train je het best op een hometrainer om af te vallen? Bestaan daar schema's voor? En hoelang per keer moet je trainen eer je vet verbrand?

daar ik wat last heb met gezondheid , kan ik enkel in de lichtste stand trainen. Hoeveel keer per week moet je trainen eer je vet begint te verbranden . En na hoeveel tijd kun je effecten zien? Maw hoelang zou het duren om bv 5 kilo te vermageren door het trainen op een hometrainer ? Zijn daar ook bepaalde formules voor om dit te berekenen?

11 jaar geleden
14.1K
Ritsuka
11 jaar geleden
vergeet ook je voeding niet.
En af en toe afwisselen, op de hometrainer is goed, maar probeer je lichaam ook uit te dagen met ander soort bewegingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je af wil vallen kun je beter minder gaan eten. Als je bv 1000 minder inneemt. Daar kun je bijna niet tegenaan trainen. En het allerbeste is natuurlijk dat je het alletwee doet. Dus sporten en minder eten.
Ritsuka
11 jaar geleden
1000 kcal minder kan betekenen dat je te weinig eet, zo drastisch zou ik het niet maken ineens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Was een voorbeeld.

Het beste antwoord

Beste Doralien,

Er bestaan zeker schema,s voor, maar ieder lichaam werkt wel anders, maar de basisprincipes zijn als volgt:

Vet ga je verbranden als je langer dan ong. 30 minuten bezig bent op een laag tempo. Het is belangrijk dat je goed zit met je Hartslag, deze moet dan op vetverbranding zitten.
Zit je hartslag te laag, dan verlies je weinig/geen vet. Is je hartslag te hoog dan haalt het lichaam naast vet ook energie uit je spieren(eiwitten), met als gevolg verlies van spiermassa. Dus je moet eigenlijk een soort streefhartslag hebben.
Dit kun je berekenen met de formule van Karvonen:
((maximale hartslag - rusthartslag) x intensiteitpercentage) + rusthartslag = streefhartslag.

Je hartslag voor een ideale vetverbranding kun je dus berekenen. Eventueel een keer in een sportschool met professionele begeleider.
Bij mij was deze tussen de 135 bpm en 142 bpm. Ga dus rustig met een hartslagmeter, op je hometrainer een uurtje bewegen. Als je dit 3 a 4 keer per week een uur doet, dan zul je zeker wel resultaat kunnen behalen.

Het is tevens belangrijk dat je om de 2 a 3 uur wat eet, 6 kleine maaltijden per dag, dit om je stofwisseling op gang te houden. Als je minder gaat eten of stopt met eten, dan gaat je lichaam in stress toestand over, en ga je juist meer vet opslaan. Dat wil je juist voorkomen! Dus blijf goed en gezond eten. (Gezond afvallen gaat langzaam, max. 1 kilo per wk)

Voorbeeld menu:
Ontbijt met: muesli yoghurt.
tussendoor banaan,
lunch 2 a 3 boterhammen,
tussendoor appel, wortelen, of smoothie,
in de avond, 1 kom zilvervliesrijst met
groente en vegaburger en of vis.
avond nog fruit of kwark.

Verder geef je aan dat je last hebt van je gezondheid, en dat je niet optimaal kunt trainen, dan is mijn vraag, is het wel verstandig dat je als doel stelt 5 kilo af te willen vallen? Is het wel een juist doel om dit te willen? Wellicht is het beter te streven naar herstel of genezing, daar kan gewichtsvermindering automatisch opvolgen.
Ik zou je aanraden om je gezondheid eerst te herstellen, d.m.v je energie weer in balans te laten brengen, dit kan zeker bij een goeie acupuncturist. (bijv. Fetsje van der Meer Hiemstra). Als je energie en gezondheid wat beter is kun je langzaam wat gaan sporten. Neem wanneer je sport, in ieder geval na het sporten een rustdag. Geef je lichaam kans op herstel.

Mocht je je streefharslag willen berekenen, hierbij een site: http://www.goede-voeding.nl/vetverbranding.htm

veelsucces. M
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Door elke dag een vast aantal minuten te fietsen, dat je eventueel later kunt opvoeren. De meeste moderne hometrainers (van na de jaren 80) hebben trouwens instelbare 'programmaatjes' die een vaste tijd duren en verschillende 'klimparcours' laten fietsen, met bergop- en bergafwaarts.

Het lichaam gaat over op vetverbranding na een uur (ook niet al te intensieve) beweging ; op een gemiddelde hometrainer betekent dat drie programma's, en daar is het vermoedelijk veel te zwaar voor. Beter dan alleen hometrainen is afwisselen / combineren met wandelen, traplopen, echt fietsen en dergelijke. Ook na een uur wandelen ga je vet verbranden.

Toegevoegd na 5 minuten:
En je derde vraag - bijna vergeten : nee, er is geen vast schemaq te geven over hoe snel je vijf kilo vet verbrand op een hometrainer. Al is het maar omdat ALLE hometrainers verschillen. Maar ook je lichaamsgewicht, je overgewicht, je verbranding, je voeding, alles speelt een rol.

Voor je basaalmetabolisme heb je ongeveer 24 calorieen per kilo lichaamsgewicht per dag nodig. Daarnaast natuurlijk energie om te bewegen.
Wanneer je consequent 10 % minder eet dan je daarvoor nodig hebt, val je ongeveer een kilo per week - het meest acceptabele tempo voor blijvend gewichtsverlies - af. Gaat het sneller, dan moet je meer eten of minder sporten, want dan loop je het risico te gaan jojoen. Je MAG wel iets sneller afvallen, maar alleen als je heel zwaar (BMI boven de 60) bent en onder medische begeleiding.

Een kilo vet staat voor 9000 calorieen ; wanneer je die dus minder genuttigd danwel meer verbrand hebt , ben je een kilo afgevallen, hoewel je ook wat spiermassa zult winnen die iets zwaarder is. (Je bent dan zeg maar een kilo vet kwijt, maar hebt er een paar ons 'spieren' bij).

Wellicht kun je zo zelf het sommetje maken. Maar : doe het verstandig ; kom niet in de verleiding in een week 5 kilo weg te hongeren / trainen, want dat zal niet beklijven en kan wel gevolgschade geven. Het zat er ook niet in een week aan, moet je maar denken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet je dieet NOOIT halveren ;dat is - exceptionele overeters wellicht uitgesloten - voor vrijwel iedereen te weinig. Je moet juist niet minder eten dan 10 % minder dan je basisbehoefte, en de rest uit je extra beweging halen. Als je 125 kilo weegt is dat uitstekend te doen. Weeg je nog maar 60, ja, dan zul je je helemaal te pletter moeten werken of hongeren voor een kilo in de week - maar dat is tegen die tijd ook niet realistisch meer. 10 % 2000 is 200, keer 7 = 1400. De rest van die 9000 moet dus uit beweging komen. (ook normale, alledaagse beweging, niet alleen intensief sporten). Maar dan heb je het over iemand van rond de 83, 84 kilo, die hoeft niet meer in dat tempo af te vallen. Een kilo tot anderhalve kilo per maand is dan al heel mooi.