Kan je een stijve nek krijgen door geopend raam in rijdende auto?

Ik had een stijve nek en zere keel nadat ik met een geopende autoraampje had geren. Kan dat?

Toegevoegd na 16 minuten:
Had gereden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.4K

Antwoorden (4)

Dit kan mijn vader heeft hier ook last van.
Het komt omdat je nek koude wind krijgt waardoor je kramp kan krijgen en dus nekklachten.

Hele exclusieve auto's hebben nekverwarming waardoor je dit probleem voorkomt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
Het gaat om de windstroom. In cabrio's is de windstroom over het hoofd heen. Nekverwarming voorkomt echt geen verkoudheid/keelpijn/stijve nek bij geopend raam in gewone auto.
Ja dit is mogelijk, helemaal wanneer het temperatuurverschil binnen en buiten de auto groot zijn. Spieren zijn in een warme auto opgewarmd en los, wanneer hier een tochtende koude wind van buiten tegenaan komt gaan ze verkrampen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeer zeker, als je langs het geopende raam zit, waar steeds koude lucht langs je nekt blijft lopen is het heel normaal om een stijve nek te krijgen.

Toegevoegd na 49 seconden:
Op het moment zelf merk je daar helemaal niks van!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oorzaken van torticollis of een ander woord: stijve nek
De aandoening kan door heel wat verschillende factoren veroorzaakt worden. De meest frequente zijn de volgende:
Een koude luchtstroom (tocht).

Voldoende rust nemen
Warmtetoepassingen voor de nek zoals een warm bad, een verwarmd kussentje of een verwarmende zalf
De nek masseren (zonder foute manipulaties)
Platliggen om de nekwervels te ontlasten van het gewicht van het hoofd
Geneesmiddelen nemen (pijnstillers, ontstekingsremmers,spierontspanners).
Je moet niet twijfelen aan je zere keel het hangt zowat samen met je stijve nek.